Merkittävä apuraha solutehtaiden tutkimiseen

Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt Kemian tekniikan korkeakoulun professori Silvan Schellerille sekä professori Paula Jouhtenille neljän vuoden ja 1 081 000 euron apurahan.
Professor Paula Jouhten and Professor Silvan Scheller
Professori Paula Jouhten ja professori Silvan Scheller

Schellerin ja Jouhtenin tutkimus keskittyy kehittämään hiilidioksidin hyödyntämiseen käytettäviä solutehtaita biokemian sekä laskennallisen biologian avulla. Tavoitteena on käyttää mikrobeja biokatalyytteina, jotka konvertoivat hiilidioksidia ja vetyä orgaanisiksi raaka-aineiksi. Projekti on yhteiskunnallisesti merkittävä, sillä sen odotetaan tuottavan uusia ratkaisuja ilmastonlämpenemisen hillitsemiseen ja se linkittyy vetytalouteen.

Projektissa hyödynnetään mikrobeja jotka ovat luonnossa evolvoituneet tuottamaan tehokkaasti hiilidioksidista vedyn avulla metaania ja asetaattia. Solujen erinomaista kykyä käyttää hiilidioksidia hyödynnetään, mutta solut muokataan tuottamaan metaania ja asetaattia hyödyllisempiä yhdisteitä.

Projektin odotetaan selvittävän, mikä mikrobi on sopivin hiilidioksidin biotekniseen hyödyntämiseen ja suunnittelevan tapoja muokata se tuottamaan monihiilisiä yhdisteitä, joilla voitaisiin korvata fossiilisia resursseja.

Onnittelemme professori Schelleriä ja professori Jouhtenia apurahasta!

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.