Merkittävä Novo Nordisk -rahoitus tutkija Sesilja Arangolle

Aalto-yliopiston tutkija Sesilja Aranko on saanut Novo Nordisk Fonden -säätiön myöntämän Emerging Investigator -rahoituksen post-translationaalisesti muokattujen proteiinipohjaisten materiaalien kehittämiseen. Viisivuotiselle kaudelle myönnetyn rahoituksen suuruus on 10 miljoonaa DKK (noin 1,34M€).
Sesilja Aranko.

Emerging Investigator -rahoitus on osa Novo Nordisk Fonden -säätiön Tutkimuksen Edelläkävijät (Research Leader) -ohjelmaa. Ohjelman tavoitteena on mahdollistaa alan johtaville tutkijoille kunnianhimoisten ja innovatiivisten tutkimusprojektien tekeminen. Emerging Investigator -rahoitus myönnetään poikkeuksellisen lupaaville nuorille tutkijoille, joille rahoitus mahdollistaa oman ryhmän perustamisen ja vakiinnuttamisen.

Rahoitetussa projektissa Aranko keskittyy tutkimaan post-translationaalisten muokkausten roolia rakenteellisten proteiinien sekä näistä tehtävien biomateriaalien ominaisuuksille. Proteiinipohjaisissa materiaaleissa yhdistyvät erinomaiset mekaaniset ominaisuudet ja luontainen biohajoavuus, joiden lisäksi niihin voidaan koodata hyödyllisiä toiminnallisuuksia, joista itseparantuvuus on kiinnostava esimerkki. Vaikka näiden materiaalien tutkimuksessa on saavutettu merkittäviä edistysaskeleita, eivät ne vielä ole saavuttaneet täyttä potentiaaliaan.

Niin kutsutut post-translationaaliset muokkaukset, jotka ovat proteiineihin niiden biosynteesin jälkeen tehtäviä kovalenttisia muokkauksia, ovat oleellisia monissa proteiinipohjaisissa materiaaleissa. Mekanismeja, joilla muokkaukset vaikuttavat materiaalin ominaisuuksiin, ei kuitenkaan täysin ymmärretä lähinnä teknisten haasteiden vuoksi.

Projektin tavoitteena on kehittää menetelmiä, joiden avulla post-translationaalisesti muokattuja biomateriaaleihin soveltuvia proteiineja voidaan tuottaa eettisesti, ekologisesti ja taloudellisesti bakteereissa, jotka eivät luonnostaan osaa tehdä haluttuja muokkauksia. ”Tutkimme näin aikaansaatujen muokkausten vaikutusta proteiinien ominaisuuksiin ja näiden välisiin vuorovaikutuksiin sekä pyrimme ymmärtämään, miten ja miksi aikaansaadut muokkaukset vaikuttavat materiaalien ominaisuuksiin”, Sesilja Aranko kertoo. Tavoitteena projektissa on myös tuottaa uudenlaisia funktionaalisia biomateriaaleja.

Lisätietoa englanniksi:

Sesilja Aranko

Senior Scientist
T107 Bioproducts and Biosystems
URL kopioitu

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.