Metex-palkinto Ville Piipolle

Muotoilun opinnäytetyö keskittyy sähkömoottoripyörän ajoergonomiaan ja kestävään muotoiluun.
two men shaking hands
Jussi Neuvo ja Ville Piippo

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahasto on myöntänyt Metex-palkinnon parhaasta opinnäytetyöstä Aalto-yliopiston Collaborative and Industrial Design -koulutusohjelman maisteriopiskelija Ville Piipolle.

”Tutkin lopputyössäni, miten sähkömoottoripyörien muotoilu voi erota perinteisistä polttomoottoripyöristä silloin, kun suunnittelu voidaan perustaa halutun käyttökokemuksen ympärille korostaen sähköisen voimalinjan tuomia etuja”, kertoo Piippo.

Piipon mukaan muotoilijan rooli ajoneuvon suunnittelussa jää helposti liian pieneksi, mikäli hän ei kykene osallistumaan tuotetta koskevaan tekniseen keskusteluun.

”Pyrin työlläni osoittamaan, että käyttäjän huomioon ottaminen kuuluu ajoneuvon suunnittelussa jokaiseen määrittely- ja työvaiheeseen, jotta uusista voimalinjaratkaisuista saataisiin kaikki hyöty irti käyttäjälle.”

Piippo vinkkaa työssään myös, että hänen löydöksiään voi hyödyntää esimerkiksi jokin nuori ajoneuvovalmistaja, joka haluaa sijoittua vankasti markkinoille ja pärjätä isommille kilpailijoilleen.

”Työ on tehty ja esitetty selkeästi ja on rakenteeltaan hyvin harkittu kokonaisuus. Ville Piippo on työssään joutunut lähestymään ratkaisuja muotoilun lisäksi myös insinööri- ja kaupallisesta näkökulmasta. Tämä on hyvin lähellä palkinnon perusajatusta, joka on tukea Aalto-yliopiston hengessä eri tieteen alojen vuorovaikutuksellista soveltamista lopputöissä”, perustelee palkintolautakunnan puheenjohtaja Jussi Neuvo raadin valintaa.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön rahasto jakaa vuosittain 5 000 euron arvoisen Metex-palkinnon huipputason opinnäytetyöstä, joka on tehty yhteistyössä teknologiayrityksen kanssa tai joka aiheeltaan edistää suoraan tai epäsuorasti muotoilun ja taiteen merkittävyyttä sekä hyödyntämistä teknologiayrityksissä.

Metex-ehdokkaat

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.