Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi

Tasan 50 vuotta sitten 11.4.1974 Metsähovin tutkijat tekivät ensimmäiset radioastronomiset havainnot, ja siitä lähtien havaintodatan kerääminen on ollut katkeamatonta observatoriolla. Nykyisin Metsähovin havainnot keskittyvät kolmeen pääalueeseen: aktiivisten galaksien tutkimukseen, auringon radiomonitorointiin sekä kansainvälisten radioteleskooppiverkostojen yhteishavaintoihin.

Torstaina 11. huhtikuuta kutsuvieraat kokoontuivat yhdessä juhlistamaan Metsähovin radio-observatorion taivalta ja radioastronomian kehitystä Suomessa.

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Fajr Asghar vasemmalla ja Vilma Svynarenko oikealla
Yliopisto Julkaistu:

TET-harjoittelijat Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko tutustuivat Aallossa kaikkeen aurinkokennoista Täffän spagettiin

Fajr Asghar ja Vilma Svynarenko laskivat ensin aurinkokennojen hyötysuhdetta ja kirjoittivat sitten artikkelin uusiutuvasta energiasta.