Millainen on luovien alojen kestävä tulevaisuus? Osallistu työpajoihin ja vaikuta!

Osallistu LuoTo-hankkeen työpajoihin keväällä 2023 ja tule pohtimaan ja ideoimaan yhdessä, miltä luovien alojen kestävä tulevaisuus näyttää ja millaisin askelin sitä kohti kuljetaan.
Cover for workshops within LuoTo -project.
Kuvitus: Merle Karp

Yksittäisillä luovilla aloilla tehdään paljon työtä kestävyysmurroksen eteen ja tahtoa löytyy, mutta alojen yhteinen suunta on vielä hämärän peitossa. LuoTo-hanke pyrkii paikkaamaan asiaa ja luotsaamaan luovia aloja ekologisen kestävyysmurroksen keskellä.

Hankkeen tavoitteena on rakentaa Luovien alojen ekologisen kestävyysmurroksen toimenpideohjelma: tiekartta kohti vähähiilistä ja kestävää tulevaisuutta, konkreettisten askelmerkkien ja työkalujen kera. Eikä toimenpideohjelmaa suinkaan koota yksin, vaan yhteistyössä toimialojen kanssa.

LuoTo-hankkeessa järjestetään tänä keväänä useita alakohtaisia työpajoja, joissa aloitetaan toimenpideohjelman työstäminen ja rakentaminen. Yhteistyön pohjalta kootaan toimenpideohjelma, jota pilotoidaan Uudenmaan alueella. Sekä koontia että pilottihanketta koordinoi Uudenmaan liitto.

Työpajoissa pyritään tunnistamaan oman alan keskeisiä kestävyyshaasteita, mutta myös paikallistamaan vahvuuksia ja olemassa olevia hyviä käytänteitä, joita voitaisiin valjastaa myös muiden käyttöön. Osallistujat pääsevät myös suunnittelemaan yhdessä alansa tulevaisuutta. Lisäksi luvassa on oppeja kestävyyden parantamiseen ja inspiroivia puheenvuoroja alojen kestävyystyön edelläkävijöiltä.

Muutosta ei saada aikaan yksin – tarvitaan näkemyksiä toimijoilta suoraan luovien alojen ytimestä. Tule mukaan työpajoihin, joissa pääset vaikuttamaan alojen suuntaan ja seuraaviin askeliin!

Alakohtaiset työpajat keväällä 2023

Tapahtumat järjestetään hybridinä, joten myös etäosallistuminen on mahdollista.

Ilmoittaudu oman alasi työpajaan alla!

Alta löydät myös alakohtaisten työpajojen ohjelmat.

Graphic that shows how creative sectors could join their forces and contribute to a more sustainable future.
Esiselvityksessä kävi ilmi, että luovien alojen muutosvoima on merkittävä ja mahdollisuuksia riittää, kunhan yhteinen suunta on selvillä. Kuvitus: Merle Karp

Mikä LuoTo?

LuoTo-hankkeen tavoitteena on nostaa alojen kestävyystietoa, -hankkeita ja -osaamista yhteiskäyttöön sekä luoda aktiivisia verkostoja edistämään yhteistä asiaa. Tätä kautta myös luovien alojen potentiaali vahvistaa laajempaa kulttuurin- ja elämäntapojen muutosta voitaisiin valjastaa koko yhteiskunnan voimavaraksi. Hanketta pilotoidaan kulttuuritiheällä Uudellamaalla.

Tutustu myös hankkeessa jo tehtyyn esiselvitykseen:

Luovat alat kestävyyttä etsimässä

LuoTo-hankekonsortion muodostavat Ympäristöministeriö, Opetus- ja kulttuuriministeriö, Sitra, Uudenmaan liitto, Aalto-yliopisto, Taideyliopisto, Creasus ry ja My Stash.

Riikka Mäkikoskela
Head of Radical Creativity, Aalto-yliopisto
[email protected]

Jaana Eskola
Projektipäällikkö, Luovat alat, ilmastonmuutos
[email protected]

Colourful illustrations that represent creative industries form a map of Finland on a black background.

Luovat alat saavat toimenpideohjelman ekologisen kestävyyden parantamiseen

Esiselvitys osoitti, että jo tehty kestävyystyö ja -ratkaisut jäävät usein pienen piirin tietoon, koska niistä ei viestitä tarpeeksi. Luovien alojen muutosvoima voisi ulottua yhteiskunnan ja teollisuuden moniin kolkkiin rakentamisesta tekstiilien valmistukseen.

Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.