Miten vauhditetaan innovaatioita, saadaan ruoka riittämään ja tehdään kaupungeista vihreitä? Sustainability Science Days etsii vastauksia aikamme isoihin kestävyysongelmiin

Sustainability Science Days on Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston vuosittain järjestämä, Suomen suurin kestävän kehityksen tiedekonferenssi. Kaksipäiväinen tapahtuma keskittyy tänä vuonna globaaleihin systeemitason ratkaisuihin esimerkiksi ruoan, kaupunkien ja hallinnon osalta.
Sustainability Science day banneri

”Tapahtumassa ei tyydytä ongelmien listaamiseen, vaan tavoitteena on löytää ratkaisuja kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Toivon, että tapahtuma avaa muutosta tuovia keskusteluja. Ilmasto- ja luonnon monimuotoisuuskriisit sekä suuret jännitteet maailmanpoliittisessa tilanteessa ovat tehneet näistä keskusteluista tärkeämpiä kuin koskaan”, sanoo Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutin johtaja Susanna Lehvävirta.

Kaksipäiväisen tiedekonferenssin teemoja ovat muun muassa systeemiset ratkaisut, ruoka, hallinto ja kaupunkien muutokset. Tapahtumassa keskustellaan myös muun muassa siitä, mitä voisimme oppia alkuperäiskansoilta.

”Tarvitsemme paljon luovuutta ja mielikuvitusta, jotta voimme siirtyä kohti uudenlaista, kestävää yhteiskuntaa. Tämän vuoden teemaksi on valittu systeemitason muutokset, koska aikamme haasteita ja kriisejä ei voi käsitellä erillään toisistaan. Kaikki liittyy kaikkeen”, sanoo kestävän muotoilun apulaisprofessori İdil Gaziulusoy Aalto-yliopistosta.

Sustainability Science Days 2022 on kansainvälinen Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kestävyystieteiden instituutti HELSUS:n järjestämä tiedekonferenssi. Se pidetään Espoon Otaniemessä 18.-19.toukokuuta. Lisätietoja tapahtumasta täältä.

İdil Gaziulusoy

Professor (Associate Professor)
Department of Design

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.