Muotoiluoppimista kehittämässä

Aallon kuvataidekasvatus ja Suomen muotoilukasvatusseura ry, SuoMu, tekevät entistä enemmän yhteistyötä
design_ed_fi_fi.jpg

SuoMu vastasi Habitaren Habi Kids Design School –nimisen luovan oppimisen tapahtuman järjestämisestä. 13.9. pidetty tapahtuma noudatteli muotoiluoppimisen metodeja ja piti sisällään protoilu-, keksimis- ja suunnittelutyöpajoja ja leikkilaboratorioita. Osana tapahtumaa järjestettiin myös muotoiluoppimisen Battle, missä alan asiantuntijat kävivät innokasta keskustelua muotoilukasvatuksen teemoista ja mahdollisuuksista, haasteista ja suhteesta koulumaailman tarpeisiin. Battlen juonsi Mari Savion SuoMusta. Aalto-yliopiston asiantuntijana keskustelussa mukana oli kuvataidekasvattaja Mira Kallio-Tavin. Paikalla oli opettajia, oppilaita ja muuta messuyleisöä. Keskustelussa korostui lasten ja nuorten luontaisten oppimistapojen arvostaminen, ja pohdittiin kuinka koulu ja luova oppiminen voisivat kohdata entistä paremmin.

Aallon ja SuoMun yhteistyö muotoiluoppimisen tulevaisuuden kehittäjinä jatkuu yhteisen kurssin tiimoilta. Design Learning –niminen kurssi järjestetään tänä syksynä UWAS (University wide art studies) kurssina ja on siten tarjolla kaikille Aalto-yliopiston kuuden eri koulun opiskelijoille. Kurssilla tutustutaan muotoiluoppimisen eri osa-alueisiin, määritelmiin, prosesseihin ja metodeihin. Muotoiluprosessia opitaan hyödyntämään oppimisen työkaluna.

Lisätietoa:
Mira Kallio-Tavin ([email protected])

uwas.aalto.fi

messukeskus.com/press-release/habitare-on-lasten/

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.