Muutoksia julkaisukanavien tasoluokkiin

60 lehden JUFO taso laskee tasolta 1 tasolle 0 vuoden 2025 alusta.

Julkaisufoorumi keräsi keväällä 2024 tiedeyhteisöltä palautetta tiedelehtien puutteellisista laadunarviointikäytännöistä. Julkaisufoorumin paneelit kävivät palautteen läpi ja päättivät 60:n lehden laskemisesta tasolle 0. Tästä löydät listan tasoluokkaan 0 pudotettavista lehdistä.

Yli 1/3 lehdistä, joiden tasoluokitus laski ovat MDPI:n (Multidisciplinary Digital Publishing Institute) lehtiä. Aalto-yliopiston tutkijat ovat julkaisseet tänä vuonna jo 21 artikkelia alennettavissa lehdissä. Yleisimmät lehdet ovat Polymers, Materials ja Energies.

Aalto-yliopisto ei jatka 10% alennussopimusta MDPI:n kanssa lokakuun 2024 jälkeen. Myös Frontiersin 10% alennussopimus lopetetaan vuoden 2025 alussa.

Kehotamme Aalto-yliopiston tutkijoita tutustumaan alennettavien lehtien listaan ja välttämään niissä julkaisemista.

Huomaa, että Aallon avoimen tieteen ja tutkimuksen linjauksen mukaan saalistajalehdessä arvioijana tai toimitusneuvoston jäsenenä toimimista pidetään eettisenä väärinkäytöksenä (tiedeyhteisön harhaanjohtaminen).

Julkaisufoorumin julkaisemat artikkelit aiheesta:

Sienikasvustoa lasipurkissa läheltä kuvattuna.

Kudos kysyy, miksi pelkäämme sieniä mutta emme mikromuovia

Arkkitehdit Elina Koivisto ja Maiju Suomi ovat luoneet rakennusten ja elävien olentojen välisiä rajoja hämärtävän Kudos-paviljongin eli ’materiaalisten suhteiden kirjaston’.
Aalto University campus. Photo by Mikko Raskinen

Pääkaupunkiseudun tiedeyhteistyön 2024–2028 tutkimusrahoitusta haettavana vaikuttavuusarviointitutkimukselle

Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit ja Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto ovat sopineet tiedeyhteistyön toteuttamisesta pääkaupunkiseudun kehittämiseksi vuosina 2024–2028. Nyt haettavana on rahoitus vuosille 2025–2027 alla olevien ohjeiden mukaisesti.
Aalto Open Science Award 2024. A light blue podium hovering over a blue-pink gradient background with the help of squishy-looking balloons with colored lights inside.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ehdota Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon saajaa vuodelle 2024

Ehdota itseäsi, kollegaasi, tutkimusryhmää, yksikköä tai projektia vuoden 2024 Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon saajaksi.
University lecturers Heli Lehtivuori, Suvi Holmstedt ja Otto Mustonen
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kolme uutta lehtoria Kemian tekniikan korkeakouluun

Heli Lehtivuori, Otto Mustonen ja Suvi Holmstedt ovat aloittaneet yliopistonlehtoreina Kemian tekniikan korkeakoulussa. Heidän osaamisensa erityisesti spektroskopian, materiaalikemian ja orgaanisen kemian aloilta rikastuttaa korkeakoulun opetusta ja tutkimusta.