Näin koodataan soiva piirustus

Talviloma toi nuoret taide- ja tiedeleirille Otaniemen kampukselle.
Kasperi Mäki-Reinikka opastaa Suvi Sossaa Arduino-elektroniikan rakentamisessa.

Uusi Aalto-yliopisto Junior -hanke kokosi ryhmän talvilomaansa viettäviä yläkoululaisia innostumaan taiteen ja tieteen yhdistelmistä juuri avattuihin Junior-laboratoriotiloihin. Kurssin aikana nuoret rakensivat esimerkiksi soivan piirustuksen, interaktiivisen julisteen ja monenlaista muuta jännittävää.

”Kurssissa parasta on ollut, kun saatiin tutkia lyijykynä- ja tussipiirustusta mikroskoopin alla”, kertoo kurssille osallistunut Suvi Sossa, 11 vuotta. Elektronimikroskoopilla paljastuivat muun muassa tussin ja lyijykynän alkuainekoostumukset. Soiva piirustus syntyi koululaisten käsissä siten, että sähköjohtavalla lyijykynällä piirretty teos yhdistettiin Arduino-elektroniikkaympäristöön, joka ohjelmoitiin Arduinon C++ -pohjaisella ohjelmointikielellä. Kurssin lopuksi työt asetetaan näyttelyksi rakennuksen aulaan.

”Halusimme luoda ilmiöoppimisen kurssin, jossa lähdettäisiin jostain yhteisestä ilmiöstä – kuten tässä lyijykynästä – ja jolla olisi luotavissa sisältöjä sekä elektroniikan että kuvataiteen puolelle”, kertoo toinen kurssin vetäjistä, LUMA-koordinaattori Kasperi Mäki-Reinikka. Hän vastaa kurssista kollegansa Heta Närhen kanssa. Mäki-Reinikka itse on tohtorikoulutettava Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Kurssi yhdistääkin leirimuotoisesti taiteen ja tieteen opetusta. ”Halusimme yhtäältä lähteä kokeilemaan, miten tuoda innovatiivisuutta tieteeseen, ja toisaalta tiedettä taiteeseen”, sanoo Heta Närhi.

Aalto-yliopisto Junior on Aalto-yliopiston lapsille ja nuorille suunnattua toimintaa, joka sijaitsee Otaniemen kampuksella Kemian tekniikan korkeakoulun tiloissa. Samoissa laboratoriotiloissa toimii myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Biofilia, joka on biotaiteen tutkimus- ja opetusyksikkö. Aalto-yliopisto Junior on osa LUMA-keskus Suomea.

Teksti ja kuvat: Mikko Raskinen

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.