Näkymiä avoimeen dataan: Aalto Research Data Uncovered

Meillä oli ilo saada päättää tämän kevään tutkimusdatan hallinnan ja avoimen tieteen koulutuskausi uudella hybriditapahtumalla, Aalto Research Data Uncovered, joka järjestettiin 16.5. Aalto-yliopiston Hybrid Stage -lavalla.
Picture of Marika Tervahartiala and Kamyar Hasanzadeh after the event in front of the Hybrid Stage area.
Marika Tervahartiala ja Kamyar Hasanzadeh. Kuva: Charlotte Forsgård / Aalto University

Avoimen haun kautta valitut tutkijat Marika Tervahartiala ja Kamyar Hasanzadeh kertoivat tutkimuksestaan geograafisen ja visuaalisen datan parissa avoimen datan näkökulmasta.

Esitysten aluksi esitimme kaksi lyhyttä videota, jotka antoivat audiovisuaalisen katsauksen esiintyjiemme aiheisiin. Videot toteutti tapahtumaa varten Aallon tutkimuspalveluiden tietoasiantuntija Charlotte Forsgård tuotantoyhteistyössä erityisasiantuntija ja data-agentti Essi Viitasen kanssa.

Tapahtuman juontajana toimi Data Advisor Antti Rousi tutkimuspalveluista. Yleisö pääsi osallistumaan tapahtuman kysymys- ja vastausosuuteen ja ohjelman jälkeen oli mahdollisuus verkostoitua kahvin, teen ja jäätelön äärellä.

Erityiskiitokset Marika Tervahartialalle ja Kamyar Hasanzadehille arvokkaan osaamisensa jakamisesta sekä videolla että lavalla. Haluamme myös lausua sydämelliset kiitokset kaikille, jotka osallistuivat tapahtumaan, niin paikan päällä Hybrid Stage -lavalla kuin myös niille, jotka liittyivät seuraamme suoratoiston kautta. Kiitokset myös Aalto Studios -tuotantotiimille suoratoiston ja lavatoimintojen teknisestä toteutuksesta.

Jos et päässyt paikalle tai haluat palata esityksiin, tallenne on saatavilla Aallon tutkimuspalveluiden YouTube-kanavalla (linkki alla).

Tallenne: Aalto Research Data Uncovered 2023 - YouTube

Jatkamme tuttuun tapaan tiedon jakamisen, yhteistyön ja avoimen tieteen edistämistä kaikille avoimilla koulutuksilla ja tapahtumilla, joten pysy kuulolla! Tulevan syksyn koulutustapahtumien aikataulu päivitetään koulutussivullemme viimeistään elokuussa.

Aurinkoista kesää!

RDM and open science support at Aalto University:

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan koulutukset

Tarjoamme kaikille avoimia, ilmaisia koulutuksia tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä.

RDM & Open Science Training

Data-agentit

Data-agentit ovat tutkijoita, jotka toimivat tutkimusdatan hallinnan asiantuntijoina laitoksillaan ja kouluissaan.

Viisi henkilöä työskentelee pöydän ympärillä / Unto Rautio

Avoin tiede ja tutkimus

Avoin tiede on merkittävä tapa edistää tiedettä ja tieteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa sekä mahdollistaa uudenlaista yhteistyötä ja innovaatioita.

IT portfolio management
URL kopioitu

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.