Näyttely: “Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future” esillä Berliinissä

Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen kuratoima keramiikkanäyttely kiertää Eurooppaa.
Työpajan mallikokoelma

“Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future” -näyttely tarkastelee keramiikan tulevaisuutta uusien tekniikoiden sekä materiaalin uudelleenajattelun kautta. Näyttelyssä on töitä Aallon opiskelijoilta sekä tutkimus- ja opetushenkilökunnalta. Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen kuratoima ja tuottama näyttely avautuu tammikuun lopussa jo viidettä kertaa, tällä kertaa Berliinin Bröhan-Museossa.

Kevään ajan Berliinissä nähtävä näyttely on osa eurooppalaista “Ceramics and its Dimensions”
-projektia, joka tutkii eurooppalaista keramiikkaa, sen menneisyyttä ja tulevaisuutta sekä uusia näkymiä. Näyttely on toteutettu yhteistyössä kolmen eurooppalaisen yliopiston kanssa: Ulster-yliopiston (Pohjois-Irlanti), Kunsthochschule Berlin Weissenseen (Saksa), sekä Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering - KADK:in (Tanska).

“Ceramics and its Dimensions: Shaping the Future” -projekti käynnistyi kokeellisella työpajalla keväällä 2016. Näyttely nähtiin Fiskarsissa loppuvuodesta 2016 ja se on sittemmin kiertänyt Saksassa, Pohjois-Irlannissa ja Iso-Britanniassa. Berliinin jälkeen se siirtyy Ljubljanaan ja lopulta Prahaan loppuvuodesta 2018.

Projektia vetää professori Maarit Mäkelä Aalto-yliopiston muotoilun laitokselta. Eurooppalaista “Ceramics and its Dimensions” -projektia koordinoi Porzellanikon -posliinimuseo Selbistä, Saksasta, ja siihen kuuluu kahdeksantoista laitosta yhteensä yhdestätoista maasta. Projektia on osin rahoittanut Euroopan unionin Luova Eurooppa -ohjelma.

Aika: 30.1.-22.4.2018

Paikka: Bröhan-Museum

Lisätietoa:

Tutkimusassistentti Minerva Juolahti, Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, p.040 7700 655, minerva.juolahti(at)aalto.fi

Näyttelyn blogi: futureceramics.aalto.fi

Facebook: www.facebook.com/ShapingTheFutureCeramics/

Instagram: @shapingthefutureceramics

Twitter: @CaiD_Future

www.broehan-museum.de

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.