Nicholas Christakis – Ystävät ovat kaltaisiamme

Ihmiset valitsevat ystävikseen toisia ihmisiä, jotka muistuttavat heitä itseään
Kuva: Sinem Kayacan / Aalto

Luomme myös yhteisöjä, jotka edelleen vahvistavat taipumustamme valita itsellemme samankaltaisia ystäviä. Esimerkiksi jos ystävämme ovat ylipainoisia, 45 prosentin todennäköisyydellä myös itse olemme ylipainoisia. Jos ystävämme ystävät ovat ylipainoisia, oman ylipainoisuutemme todennäköisyys kasvaa 20 prosentilla.

Tutkijat ovat myös näyttäneet toteen, miten onnellisten ihmisten ympärillä on usein paljon onnellisia ihmisiä ja onnettomien ihmisten ympärillä on onnettomia ihmisiä. Tämä voi olla merkki paitsi ystävien valikoinnista, myös siitä, miten tunteet leviävät verkostoissa.

Verkostojen voima näkyy myös tutkijoiden kokeessa, jossa mitattiin ystävällisten tekojen leviämistä verkostossa. Kun ihmisiä kohdeltiin myönteisesti, he osoittivat ystävyyttä eteenpäin muille. Ketjureaktion seurauksena ihmisen kohtelu voi riippua siitä, miten kaksi hänelle täysin tuntematonta ihmistä ovat kohdelleen toisiaan.

Katso Christakiksen puhe täältä.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.