Niklas von Weymarn on Aallon kemian tekniikan korkeakoulun ensimmäinen vuoden alumni

Von Weymarn sai palkinnon tunnustuksena merkittävistä saavutuksista urallaan sekä jatkuvasta yhteistyöstä Kemian tekniikan korkeakoulun kanssa.
Vuoden alumni Niklas von Weymarn ja dekaani Janne Laine. (Kuva: Helena Seppälä)

Ensimmäistä kertaa valittu Kemian tekniikan korkeakoulun vuoden alumni julkistettiin koulun vuosittaisessa elojuhlassa 31.8.2017.

Niklas von Weymarn, tutkimusjohtaja, Metsä Fibre, valmistui Aalto-yliopistoa edeltävästä Teknillisestä korkeakoulusta diplomi-insinööriksi v. 1999 pääaineinaan biotekniikka ja tuotantotalous sekä tekniikan tohtoriksi biotekniikasta v. 2002.

- Lukiossa olin vakuuttunut siitä, että loisin urani hotellialan liikkeenjohdossa, enkä opiskellut pitkää matematiikkaa. Lukion jälkeen muutin vuodeksi Saksaan ja työskentelin hotellissa – ja oivalsin, ettei se ollut sitä mitä halusin. Palattuani Suomeen aloitin opinnot Teknillisessä korkeakoulussa. Ensimmäinen vuosi oli erityisen rankka; päivät istuin luennoilla ja iltaisin opiskelin matematiikkaa iltakoulussa, jotta saavutin tarvittavan taitotason. Aalto-yliopistossa opiskelijat oppivat tärkeitä taitoja, muun muassa ongelmanratkaisutaitoja, tieteeseen pohjautuvaa argumentointia ja tiimityöskentelyä. Kaikkein tärkeimpiä ovat kuitenkin yliopiston tarjoamat verkostoitumismahdollisuudet.

Von Weymarnin ura alkoi vuonna 1999 tutkijana Cultorin teknologiakeskuksessa. Sen jälkeen hän on työskennellyt useissa tehtävissä Aalto-yliopistossa, VTT:llä ja CLIC Innovation Oy:ssä. Tällä hetkellä hän toimii tutkimusjohtajana Metsä Groupiin kuuluvassa Metsä Fibressä. Hän on myös Bio-based Industries Consortiumin ja Forest-based Sector Technology Platformin hallitusten jäsen. Molemmat ovat Brysselissä EU-tasolla toimivia organisaatioita.

- Tähänastisen urani kohokohta on ollut 23. huhtikuuta 2014, päivä jolloin julkistettiin Metsä Groupin biotuotetehdasprojekti. Se oli tunteikas päivä. Projekti oli siihen asti ollut huippusalainen, jopa yrityksen sisällä. Hankkeen saama vastaanotto julkisuudessa oli jotakin sellaista, mitä en koskaan unohda. Minun roolini tässä projektissa on uusien biotuotteiden kehittäminen ja teollisen ekosysteemin rakentaminen uusia yhteistyökumppanuuksia solmimalla.

Läpi uransa Niklas von Weymarn on ollut tiiviissä yhteydessä Aalto-yliopistoon ja erityisesti kemian tekniikan korkeakouluun. Hän on tehnyt merkittävää yhteistyötä Aallon eri tutkimusryhmien kanssa sekä tukenut Aallon infrastruktuurien kehittämistä biotalousinfrastuktuurin neuvottelukunnan jäsenenä vuodesta 2014. Von Weymarn on osallistunut aktiivisesti opetukseen pitämällä useita luentoja ja ohjaamalla lopputöitä. Hän on ollut myös biotekniikan dosenttina vuosina 2007-2012.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.