Nimikkoluentosali tuo Wärtsilän tulevaisuuden osaajien luo

Kilpailu osaajista on kovaa, joten yliopistoyhteistyö ja näkyvyys opiskelijoille on teknologiayhtiölle tärkeää.
wärtsilän nimikkoluentosali aalto-yliopisto
Yritykset saavat vaikuttaa nimikkoluentosalinsa sisustukseen.

Merenkulun ja energiajärjestelmien ratkaisuja toimittavan teknologiayhtiö Wärtsilän nimikkoluentosalin avajaisia vietettiin 25.11. Aalto-yliopiston Maarintie 8:ssa. Nimikkosali on osa työnantajapalvelua, jossa yritykselle tarjotaan vuosimaksua vastaan näkyvyys valitussa luentosalissa.

”Kilpailu osaajista kovenee jatkuvasti. Yritysten täytyy tulla sinne, missä opiskelijat ovat. Luentosali on yksi tapa saada näkyvyyttä”, sanoo Wärtsilän yliopistoyhteistyöstä vastaava Sakari Heikkilä.

Avajaispäivänä Wärtsilän koko johtokunta vieraili Aalto-yliopistolla ja Aalto-yliopiston alumnit kertoivat Aallon opiskelijoille ja henkilökunnalle uratarinoitaan Wärtsilällä.

Wärtsilä ja Aalto-yliopisto solmivat alkuvuodesta 2019 kumppanuussopimuksen, jolla pyritään vahvistamaan ja laajentamaan yhteistyötä sekä tutkimuksen että koulutuksen ja osaajien työllistämisen kentällä.

”Wärtsiläläisiä on tällä hetkellä 19 000, joten tarvitsemme osaajia monilta aloilta. Digitaalisuus on liiketoimintamme kannalta yhä merkittävämpi tekijä, kun tarjoamme älykkäitä energia- ja merenkulkuratkaisuja, joten ICT-alan ja sähkötekniikan osaajien tarve kasvaa”, Heikkilä sanoo.

wärtsilän nimikkoluentosali aalto-yliopistolla
Ammatillisten siilojen murtaminen ja tiimityö ovat osoittautuneet työelämässä tärkeiksi, kertoi Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun alumni Esteban Solis, joka työskentelee Wärtsilällä suunnittelijana.

Opiskelijaprojekteja ja kansainvälisten osaajien mentorointia

Aalto-yliopisto ja Wärtsilä tekevät monipuolista yhteistyötä tutkimuksen, koulutuksen ja osaamisen kehittämisen saralla. Wärtsilä tarjoaa esimerkiksi yrityksen liiketoimintaan liittyviä aiheita opiskelijoiden monitieteisille projektikursseille.

”Tietyn alueen syväosaamisen lisäksi meille on tärkeää, että työntekijä osaa liittää oman osaamisensa suurempaan kokonaisuuteen. Aallon projektikurssit, joissa eri alojen opiskelijat ratkovat yhdessä haasteita, tukevat tätä ajattelua”, Heikkilä sanoo.

Wärtsilän asiantuntijoita käy Aallon kursseilla luennoimassa, ja myös Aalto-yliopiston asiantuntijat vierailevat yrityksessä.

”Vuorovaikutus ja tiedonvaihto yritysten kanssa niin tutkimuksessa kuin tulevaisuuden osaajien opetuksessakin on Aalto-yliopistolle tärkeä keino edistää kestävää kehitystä sekä hoitaa kansallista erityistehtäväämme, eli lisätä Suomen innovaatiokilpailukykyä”, Aalto-yliopiston yrityssuhdeasiantuntija Anne Kosola sanoo.

Kumppaneilla tekevät yhteistyötä myös projektissa, jossa kansainvälisille opiskelijoille järjestetään mentorointia ja tukea integroitumisessa suomalaisille työmarkkinoille.

”Työkielemme on englanti ja meillä työskentelee osaajia eri puolilta maailmaa. Meille on tärkeää, että saamme myös kansainväliset osaajat jäämään Suomeen töihin valmistumisen jälkeen”, Sakari Heikkilä sanoo.

Lisätietoa:

Anne Kosola, asiantuntija, Yrityssuhteet
Puhelin: 050 596 9395
Kumppanuudet ja yritysyhteistyö (ADCO)
Aalto-yliopisto

Mainiot materiaalit kirjoja pinossa keltaisella taustalla. Yksi avonainen kirja etualalla.
Yhteistyö Julkaistu:

Lasten ja nuorten biopohjaisten materiaalien ohjekirja innostaa kokeilemaan

Mainiot materiaalit – ohjeita biopohjaisiin kokeiluihin kirja pitää sisällään 17 työohjetta, joiden avulla voi valmistaa itse biopohjaisia materiaaleja. Työohjeissa käytetään luonnosta saatavia tai kierrätettäviä aineita.
Students working in team. Text Unite! Seed Fund Ideathon - Transforming ideas into impactful projects.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:
Lähikuva patterista, jossa teksti: Battery must be Recycled or Disposed of properly.
Mediatiedotteet Julkaistu:

BATCircle2.0:n menestys vahvistaa Suomen asemaa litiumioniakkujen toimitusketjun huipulla

Aalto-yliopiston johtaman tutkijoiden ja teollisuuden yhteistyön tuloksena syntyi vaikuttavia tutkimustuloksia.
Aalto Industrial Internet Campus
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tuotannon ja sisälogistiikan fyysinen ja digitaalinen maailma kohtaavat monitieteisessä TwinFlow -projektissa

Aallon ja Tampereen yliopiston tutkijat yhdessä yritysten kanssa vauhdittavat valmistavan teollisuuden datavetoista liiketoimintaa kolmivuotisessa Business Finlandin rahoittamassa projektissa.