Nousua Times Higher Educationin rankingissa

Aalto-yliopisto nousi sijalle 100 insinööritieteiden ja teknologian alakohtaisessa ranking-listassa.

Times Higher Education (THE) World University Ranking 2014-2015 yleisrankingissa Aalto-yliopiston sijoitus sijoitus oli välillä 251–275, kun se vuosi sitten oli välillä 301–350.

Times Higher Educationin alakohtaisessa ranking-listassa oli mukana maailman 100 parasta yliopistoa. Aalto-yliopisto oli insinööritieteiden ja teknologian listalla ainoa suomalainen yliopisto, listan kärjessä oli Massachusetts Institute of Technology MIT. Yleisranking-listassa oli 400 yliopistoa ja Suomesta parhaiten sijoittui Helsingin yliopisto sijalle 103. Ensimmäiseksi sijoittui California  Institute of Technology.

Times Higher Education Ranking käyttää 13 indikaattoria arvioidessaan yliopistojen opetusta, tutkimusta, vaikuttavuutta ja kansainvälisyyttä. 33 % yliopiston ranking-sijoituksen ratkaisevista pisteistä perustuu yliopiston mainetta koskevaan kyselytutkimukseen ja 30 % yliopiston vuosina 2008–2012 julkaisemien tieteellisten artikkelien tieteenalanormalisoituun viittausanalyysiin.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto lisää toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi

Aalto-yliopisto on kartoittanut tärkeimpiä toimenpiteitä ilmastopäästöjen vähentämiseksi kaikilla yliopiston toiminnan alueilla. Suurimmat päästövähennykset saadaan energian hankinnasta ja käytöstä.