Onko tulevaisuus OneCoin-tyyppisten pyramidihuijausten?

Professorit Matti Rossi ja Markku Kaustia keskustelevat kryptovaluuttojen mahdollisuuksista ja haasteista.
Kuvassa vihreällä taustalla kuvat Matti Rossista ja Markku Kaustiasta
Lämpimästi tervetuloa osallistumaan etäseminaariin: https://www.facebook.com/aaltobiz/

Kryptovaluutat ovat muuttumassa innokkaiden digitaalisuusevankelistojen ja keskuspankkeja epäilevien äärilibertaarien harrastuksesta ja teknologiakokeiluista pankkien tukemaksi ja keskuspankkien sääntelemiksi työkaluiksi. Näistä työkaluista ovat kiinnostuneita jo hyvin konservatiivisetkin sijoittajat ja erilaisten maksupalvelujen tarjoajat.

Kauppakorkeakoulun tietojärjestelmätieteen professori Matti Rossi ja rahoituksen professori Markku Kaustia keskustelevat teknologian, sääntelyn ja rahoituksen näkökulmasta siitä, mitä tämä kryptovaluuttojen käytön laajeneminen tuo tulleessaan. Esimerkiksi Bitcoin on demonstroinut monia kryptovaluuttojen vahvuuksia ja heikkouksia: se kuluttaa valtavasti energiaa, ja on liian hidas massatransaktioihin ja liian volatiili arvon säilytykseen. Samaan aikaan se on kuitenkin hyvin nopea ja halpa tapa siirtää rahaa maiden rajojen yli ja houkutteleva sijoituskohde monenlaisille toimijoille.

Onko tulevaisuus OneCoin-tyyppisten pyramidihuijausten, vai vakaiden, erittäin pienillä transaktiokustannuksilla toimivien keskuspankkien tai globaalien yritysten pyörittämien digitaalisten valuuttojen? Professorit keskustelevat yhdessä vieraansa Jasmine Singhin, Operations Associate, Lightning Lab, kanssa kryptovaluuttojen riskeistä ja mahdollisuuksista erityisesti teknologian mahdollisuuksien ja rahan ja maksujärjestelmien reaalimaailman rajoitteiden kannalta.

Tervetuloa etäseminaariin torstaina 1. lokakuuta klo 17.00!

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kaupunkitutkija Johanna Lilius
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Avoimen opettajan haastattelu: kaupunkitutkija Johanna Lilius

Tekniikan tohtori Johanna Lilius työskentelee kaupunkitutkijana Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella ja opettaa myös avoimessa yliopistossa.