OP Ryhmän Tutkimussäätiön rahoittama hanke on selvittänyt muun muassa pankkiirien sukulaisten sijoitusintoa, ulkonäön vaikutusta palkkaukseen ja varjopankkitoimintaa

Aalto-yliopiston, Jyväskylän yliopiston ja Vaasan yliopiston toteuttama kolmivuotinen tutkimushanke on pureutunut rahoitusalaan ja rahoitusinstituutioihin tavanomaista syvemmälle. Hankkeen eri tutkimuksissa onkin jo paljastunut paljon perinteisen pankkitutkimuksen yli ulottuvaa – ja yhtä lailla arvokasta – tietoa.
Kuvassa näkyy Kauppakorkeakoulun rakennus, sen vieressä oleva Kide-rakennus, sekä lipputangot ja puun oksa syksyisenä selkeänä päivänä.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. Kuva: Aalto-yliopisto / Roope Kiviranta

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tutkimushanketta johtaa rahoituksen professori Elias Rantapuska, joka tutkii sijoittajien päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä – ja puhuu samalla pitkäjänteisen sijoittamisen puolesta parhaana vaurastumisen keinona.

”Omassa tutkimuksessamme olemme havainneet muun muassa, että pankkiirien sukulaiset osallistuvat muita aktiivisemmin sijoittamiseen, ja myös sen, että paitsi pankkiirien taloudellinen osaaminen, myös heidän myyntiosaamisensa, on tärkeää. Tämäntyyppinen tieto on arvokasta, kun halutaan ymmärtää, millaisia vaikutuksia rahoitusneuvonnalla on, miten sosiaaliset suhteet vaikuttavat sijoituspäätöksiin, tai miten talous- ja rahoitusosaamista saataisiin levitettyä entistä laajemmalle”, Rantapuska sanoo.

Toinen esimerkki tutkimushankkeen tuloksista on Juha Joenväärän ryhmän havainto vertaislaina-alustoista ja niiden toiminnasta, kun aluetta on kohdannut luonnonkatastrofi. Vertaislainaajat käyttäytyvät tällaisessa tilanteessa empaattisesti, ja ovat jopa valmiita luopumaan osasta korkotuloistaan auttaakseen luonnonkatastrofin kohdanneita yhteisöjä. Sen sijaan tavanomaiset pankit toimivat samassa tilanteessa päinvastoin ja perivät jopa tavallista korkeampia korkoja.

Tutkijoiden mukaan vertaislainaajille samanaikainen empatia ja voiton tavoittelu on mahdollista, koska vertaislaina-alustoilla lainapäätöksen tekee yksittäinen sijoittaja.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tutkimusryhmän lisäksi hankkeeseen kuuluvat professori Kari Heimosen johtama ryhmä Jyväskylän yliopistossa ja professori Sami Vähämaan johtama ryhmä Vaasan yliopistossa. Heimonen on ryhmineen selvittänyt sitä, millaisen uhkan varjopankit aiheuttavat rahoitusjärjestelmän vakaudelle. Tulos oli, että mahdollisesti jopa varsinaisia pankkeja suuremman ja että arvopaperivälittäjien rahoitusvarallisuuden muutoksilla voidaan ennustaa pankkikriisejä. Vähämaan ryhmästä on lähtöisin esimerkiksi tekoälyä hyödyntävän tutkimuksen havainto siitä, että jos pankinjohtaja on kaunis, hän myös tienaa enemmän.

Kolmivuotista tutkimushanketta rahoittaa OP Ryhmän Tutkimussäätiö, jonka hallituksen puheenjohtaja Annukka Nikula on toivonut hankkeen lisäävän yliopistojen ja pankkien välistä yhteistyötä. Vuosina 2023–2025 hanke saa tutkimussäätiöltä vuosittain 400 000 euron suuruisen apurahan, yhteensä 1,2 miljoonaa euroa. Rantapuskan mukaan suomalaisessa taloustieteen ja rahoituksen tutkimuskentässä OP Ryhmän Tutkimussäätiön panostus on poikkeuksellisen korkea ja mahdollistaa uuden tutkijasukupolven kouluttamisen sekä monipuolisen ja korkealaatuisen akateemisen tutkimuksen tekemisen.

Professori (Associate professor)
URL kopioitu

Uusi ympäristöystävällinen menetelmä selluloosan muokkaukseen kestäviä materiaaleja varten
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet selluloosan muokkausmenetelmän, jossa myrkyllisiä liuottimia käytetään alle kymmenesosa perinteisiin menetelmiin verrattuna. Innovaatiota on mahdollista soveltaa ympäristöystävällisiin nanokomposiitteihin, selluloosapohjaisiin membraaneihin ja biolääketieteellisiin laitteisiin, jotka tukevat kestävää materiaalikehitystä.
Moderni vaalea rakennus, jossa on useita ikkunoita ja parvekkeita, ympärillä korkeita puita.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kouvolan tyhjät kiinteistöt käyttöön kiertotalousrakentamisella

Aallon opiskelijat etsivät ratkaisuja Kouvolan kaupungin kiinteistöongelmiin.
Läppäri. Kuva: Kalle Kataila

Väitöstutkimus kannustaa analytiikan integroimiseen osaksi yrityksen strategiaa

Analytiikan johtamista ja henkilöstön analytiikkataitojen kehittämistä tarvitaan nykyistä suurempien hyötyjen saamiseksi analytiikasta.
Keskeinen tutkimuslaite ARotor laboratoriossa Otaniemessä on paperiteollisuudessakin käytössä oleva tela.

’Ei voi onnistua’ vie konetekniikan tutkijoita kohti kunnianhimoisempia tavoitteita

Pitkän ajan yhteistyö ja työ Valmetin veturihankkeissa tuottavat tuloksia raskaan teollisuuden tarpeisiin.