Uutiset

Opiskelijat esittelivät virtuaalitodellisuuden kesäkurssin projektitöitä demopäivässä

Introduction to Virtual Reality on yksi Aalto-yliopiston kesäkoulun ensimmäisistä kandikursseista. Kurssi antoi opiskelijoille mahdollisuuden suunnitella ja kerätä palautetta luomistaan immersiivisistä virtuaalitelämyksistä.
People at a VR event, some are wearing the VR headsets and and holding the motion controllers
Demopäivän osallistujat pääsivät kokeilemaan useita erilaisia virtuaalielämyksiä. Kuva: Laura Lumijärvi / Aalto-yliopisto

Introduction to Virtual Reality -kesäkurssi on tullut päätökseen. Yksi Aalto-yliopiston kesäkoulun ensimmäisistä perustutkintokursseista päättyi demopäivään, jossa esiteltiin opiskelijoiden luovia prototyyppejä ja työtä kahden viikon ajalta. Demopäiviä järjestetään myös monissa yrityksissä ja niiden avulla voi kerätä palautetta luovilla aloilla. 

Kurssilla tutustuttiin erilaisiin VR-teknologioihin, niiden ja ihmiskehon yhteyteen sekä keskeisen sanaston ja konseptien oppimiseen. Kurssilla myös tutustuttiin siihen, miten ohjelmistosovelluksia ja pelimoottoreita hyödynnetään immersiivisten moniaististen elämysten kehittämisessä, sisältäen niin luovien alojen kuin teollisuuden käyttökohteita. 

three students at VR demo day
Edutopian luojat Afonso Murão, Xiaoxi Wang and Zhiyi Chen. Kuva: Amara Jenkins

Immersiivisen oppimisen prototyyppi

Kurssin aikana vierailevat kesäkoulun opiskelijat Afonso Mourão, Xiaoxi Wang ja Zhiyi Chen loivat virtuaalitodellisuuden prototyypin "Edutopian", joka on alusta tiedon jakamiseen ja uuden oppimiseen. Prototyyppi koostui kolmesta immersiivisestä huoneesta, jotka esittelivät aurinkokuntaa, immuunijärjestelmää ja luontoa. Kunkin huoneen oli suunnitellut yksi ryhmän jäsen. Kurssityön tavoitteena oli madaltaa oppimisen maantieteellisiä esteitä ja auttaa kaikkia pääsemään käsiksi koulutukseen sijainnista huolimatta.

student observing another student trying a VR experience. Two people trying another experience in the background.
Xiaoxi tarkkailee kanssakurssilaisen vierailua yhdessä virtuaalihuoneista. Kuva: Laura Lumijärvi / Aalto-yliopisto

Uusia näkökulmia muotoilun opintoihin

Tuotesuunnittelua ja tuotantoa opiskelevalle Xiaoxille yksi kurssin tärkeimmistä opeista oli äänisuunnitteluun perehtyminen. ”Olen kiinnostunut äänisuunnittelusta, koska emme keskity siihen tavallisissa muotoilun opinnoissani. Ääni on erittäin tärkeä virtuaalitodellisuuksien kannalta." Yhdessä Zhiyin kanssa he vierailivat myös paikallisessa nykytaiteen museossa Kiasmassa ja kokeilivat VR-elämystä. "VR on tulevaisuuden trendi, ja siksi valitsimme tämän kurssin", Xiaoxi tiivistää.

student observing another student trying a VR experience
Zhiyi seuraa kurssin toista kurssin opiskelijaa hänen testatessaan ryhmän prototyyppiä. Kuva: Laura Lumijärvi / Aalto-yliopisto

Matalan kynnyksen työkaluja VR-elämysten luomiseen

Zhiyi, joka on niin ikään tuotesuunnittelun ja tuotannon opiskelija, omasi jo jonkin verran kokemusta VR:stä. Kurssilla hän pääsi kuitenkin tutustumaan helposti lähestyttäviin työkaluihin, joita voi käyttää myös tulevissa projekteissaan. ”Olen opiskellut virtuaalitodellisuutta verkossa, mutta tämä kurssi oli järjestäytyneempi ja opimme yhdessä. Ennen tämän kurssin aloittamista käytin toista alustaa, joka vaati koodausta ja jota oli vaikeampi käyttää. Tällä kurssilla käytimme Mozilla Hubia, jonka avulla aloittelijat voivat luoda yksinkertaisia VR-projekteja."

student giving instructions to a person trying a VR experience
Afonso ohjeistaa tapahtumakävijää prototyypin testauksessa. Kuva: Laura Lumijärvi / Aalto-yliopisto

Päämääränä miellyttävä käyttökokemus

Tietotekniikan opiskelija Afonso tiivistää Aalto-yliopistossa viettämänsä kaksi viikkoa: ”Olemme oppineet tekemään VR-elämyksistä nautinnollisempia ja ottamaan huomioon muun muassa matkapahoinvoinnin välttämisen. Yliopistolla on erittäin hyvät resurssit; on VR Hub ja monia paikkoja, joissa opiskelijat voivat testata projektejaan. Lisäksi todella nautin kurssin opetusmenetelmistä.”

Kaiken kaikkiaan Introduction to Virtual Reality -kurssin kohokohtia ovat olleet uusien VR-elämysten luominen sekä työskentely kansainvälisissä ryhmissä. VR:n kaikkia mahdollisuuksia monilla aloilla, kuten etätyöskentelyssä, ei ole vielä saavutettu, ja se innostaa opiskelijoita.

Kesäkoulun uutiskirje
Students in front of Väre building of Aalto University campus

Aalto-yliopiston kesäkoulu

Aalto-yliopiston kesäkoulu tarjoaa korkealaatuisia akateemisia kesäkursseja ja -ohjelmia Aalto-yliopistossa.

Students of the Intro to VR summer course trying out VR headsets during the demo day of the course.

Introduction to Virtual Reality

Virtual reality lets us create environments fit for any simulated interaction. During this course, you will learn how software applications and game engines are used to build immersive multisensory experiences.

Aalto University Summer School
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.
Radiokatu20_purkutyömaa_Pasila_Laura_Berger
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Modernin arkkitehtuurin tutkimukseen merkittävä apuraha Koneen säätiöltä – Laura Bergerin hanke rinnastaa rakennuskadon luontokatoon

Aalto-yliopiston postdoc-tutkija Laura Berger ja hänen työryhmänsä ovat saaneet Koneen säätiön 541 400 euron apurahan hankkeen tutkimiseen, joka tarkastelee rakennuskadon vaikutuksia yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana