Uutiset

Opiskelijat tutkivat digitaalisen oppimisen mahdollisuuksia Finnairin kanssa

Finnairlaisten ymmärrys myös käyttäjien odotusten suhteen lisääntyi.
fin_airbus_a330_new_02_rgb_en_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat Aki Putkiranta Information Service Management -aineesta ja Linh Pham yrittäjyyden ja innovaatiojohtamisen aineesta tutkivat eri näkökulmia digitaalisessa oppimisessa työympäristöissä vastatakseen Finnairin tarpeisiin työssä oppimiselle.

Opiskelijat selvittivät Finnairin tämänhetkisen oppimis- ja koulutustoiminnan tilanteen haastattelemalla 21 finnairlaista eri yksiköistä, tehtävistä ja eri organisaatiotasoilta. He yhdistivät opinnoissaan hankkimiaan HR-asioihin ja digimurrokseen liittyviä tietoja haastatteluissa saamiinsa tietoihin pystyäkseen antamaan arvokkaita näkemyksiä Finnairille.

Projekti oli Akille ja Linhille hieno oppimiskokemus – he oppivat ymmärtämään, miten tietojärjestelmillä ja henkilökohtaisilla mieltymyksillä on merkitystä työssä oppimiseen.

”Finnairlaisten haastattelut paransivat merkittävästi ymmärrystäni siitä, miten eri tavoilla ihmiset haluavat oppia. Monenlaisten mielenkiintoisten ihmisten tapaaminen ja keskustelu heidän kanssaan oppimisesta Finnairilla oli avartavaa”, Linh Pham kertoo.

Haastatteluissa keräämiensä tietojen pohjalta opiskelijat jakoivat Finnairin henkilökunnan ryhmiin, jotka perustuivat ammattien luonteisiin ja oppijatyyppeihin. He myös tunnistivat tämänhetkisiä trendejä digitaalisessa oppimisessa ja vertailivat digitaalisen oppimisen sisällön luomisen markkinapaikkoja. Akateemiset lähteet ja Aalto-yliopistossa hiljattain tehty tutkimus aiheesta olivat tässä tärkeitä. Opiskelijat ehdottivat useita aloitteita, jotka käsittelivät sekä teknologisia että ei-teknologisia näkökulmia työntekijöiden oppimisen kehittämiseen Finnairilla, järjestelmällisesti pitäen kiinni ”ihminen ensin” -periaatteesta teknologisten ratkaisujen käyttämisessä.

”Erityisen innostavana tässä projektissa koin ihmiskeskeisen näkökulman kehittämisen ammatillisessa oppimisessa; yhden ja saman tarjoaminen kaikille ei useinkaan toimi, ja työntekijöiden tehokkaan oppimisen varmistaa parhaiten, kun ymmärtää, mitä he haluavat”, kertoo Aki Putkiranta.

Tiivistä yhteistyötä ja viestintää henkilökunnan ja opiskelijoiden välillä

Finnairilla oltiin tyytyväisiä projektin lopputulokseen. Henkilöstön kehittämisjohtajan Outi Sivosen mukaan Linh ja Aki lähestyivät hyvin aihetta; he onnistuivat keräämään eri näkökulmia digitaaliseen oppimiseen, vaikka ala kehittyy jatkuvasti. Saimme hyvää taustatietoa, jota voimme käyttää päätöksenteossa, kun tulevaisuudessa teemme päätöksiä digitaalisista oppimisalustoista ja sisällöntuotannosta. Ymmärryksemme erityisesti käyttäjien odotusten suhteen lisääntyi.

Projektin ohjaaja Hertta Vuorenmaa on myös tyytyväinen tuloksiin.
”Aki ja Linh olivat molemmat esimerkillisiä siinä, miten he työskentelivät tässä projektissa. He olivat itseohjautuvia ja tehokkaita, reagoivat välittömästi asiakkaan toiveisiin ja oma roolini ohjaajana oli lähinnä keskustella ja kommentoida esiinnousseita asioita. Lopputapaamisemme oli erittäin mukava, sillä kaikki osapuolet, niin Finnair, opiskelijat kuin projektin ohjaaja, kokivat projektin onnistuneeksi.”

Tiivis yhteistyö ja tehokas viestintä Finnairin ja Aalto-yliopiston edustajien välillä siivitti menestyksekkääseen lopputulokseen. Finnairlaiset olivat hyvin selkeitä esittäessään odotuksiaan ja tukivat opiskelijoita haastattelujen järjestämisessä ja tiedon tuottamisessa. ”Yhteistyö oli sujuvaa ja mukavaa ja heti alusta alkaen tuntui, että ymmärsimme toisiamme erittäin hyvin”, Hertta Vuorenmaa sanoo.

Projekti organisoitiin Kauppakorkeakoulun hallinnoiman Räätälöidyt yritysprojektit -konseptin kautta. Konseptin kautta opiskelijat tekevät reaalimaailman tutkimus-, kehitys- ja konsultointiprojekteja yrityksille ja organisaatioille. Projekteja koordinoi Tommi Vihervaara Kauppakorkeakoululta. 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Punatakkinen ja -hattuinen henkilö seisoo lumisella mäellä, katsellen jäistä jokea ja vuoria taustalla.
Opinnot Julkaistu:

Kaikille avoimia verkkokursseja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Aloita uusi vuosi opettelemalla suunnitteluun ja luovuuteen liittyviä uusia taitoja!
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana
Two people are sitting on a bench in an empty hallway. One of them shows the other something from their laptop screen.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Uusi rahoitus laajentaa FITech-verkostoyliopiston puhtaan siirtymän kurssitarjontaa

FITech-verkostoyliopistolle myönnetty uusi rahoitus tuo kurssitarjontaan monipuolisesti puhtaan siirtymän osaamista tukevia kursseja.