Opiskelijat tutkivat kattavasti autopesuliiketoimintaa

S-ryhmä jatkaa projektin pohjalta autopesumarkkinoidensa analysoimista.
ABC-autopesu, opiskelijaprojekti S-ryhmälle
ABC!-autopesuasema

Koska autopesut ovat vielä tuntematon markkina monille, heräsi S-ryhmässä kiinnostus saada lisää tietoa siitä. S-ryhmällä on oma autopesubrändinsä nimeltään ABC Carwash. Kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Johannes Korhonen laskentatoimen aineesta ja Dima Syrotkin johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan aineesta ottivat haasteen vastaan ja tutkivat alan markkinoita.

Opiskelijat tutkivat kattavasti autopesuliiketoimintaa ja tuottivat asiakkaalle laajan markkina-analyysin. Työ tehtiin räätälöitynä yritysprojektina, mikä tarkoitti, että opiskelijat ratkoivat S-ryhmälle todellista ja ajankohtaista haastetta kolmen kuukauden ajan.

”Työ edellytti suuren tietomäärän läpikäymistä, sillä keräsimme projektissa tietoja monista eri lähteistä. Yksi suurimmista haasteista oli, että verkossa on erittäin vähän tietoa autopesumarkkinoista. Kukaan ei tunnu tuntevan markkinaa kovin hyvin, joten meidän tuli kerätä tietomme eri puroista”, opiskelijat kertovat.

Miten kasvattaa myyntiä toissijaisesta liiketoiminnasta?

Projektin akateemisen ohjaajan, KTT Mikko Hännisen mukaan, projekti taklasi tärkeän asian, johon monet myyjät törmäävät tänä päivänä: miten kasvattaa myyntiä toissijaisesta liiketoiminnasta, kuten autopesu, silloin, kun pääliiketoiminnan kasvu eli huoltoasemien määrän kasvaminen ei ole todennäköistä lähitulevaisuudessa.

”Dima ja Johannes keskittyivät ABC:n autopesuliiketoimintaan ja tekivät valtavasti töitä saadakseen hyvän ymmärryksen autopesuista Suomessa ja suuntauksista, jotka muokkaavat alaa keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Työn ohjaajana olen erittäin tyytyväinen opiskelijoiden työhön ja uskon, että he pystyivät luomaan todellista arvoa asiakkaalle.”

Asiakkaan puolelta opiskelijat saivat työskennellä kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Vikstenin ja ABC-ketjun kenttäpäällikön Jari Hankosen kanssa. Myös he olivat erittäin tyytyväisiä projektiin ja kokivat olleensa erittäin hyvin informoituja projektin etenemisestä.

”Tärkein saavutus projektissa oli Suomen autopesuliiketoiminnan analysointi. Tämä on tärkeää, koska mitään virallista tai yhteistä organisaatiota, joka keräisi tietoa alan liiketoiminnasta Suomessa kokonaisuutena, ei ole olemassa. Se, että saa hyvän ymmärryksen ja ns. ison kuvan autopesusta, vaatii paljon työtä.”

”Jatkamme opiskelijaprojektin tulosten pohjalta autopesumarkkinoiden ja samalla oman autopesuverkostomme analysointia ja arvioimme toimintamme seuraavat askeleet. Suuret kiitokset koko Aallon projektiryhmälle sujuvasta yhteistyöstä ja muutenkin erinomaisesta ja hyvin aikataulussa loppuun viedystä projektista.”

ABC!-autopesuprojektin tiimi
Tommi Vihervaara (projektiasiantuntija, Aalto, vas.), opiskelijat Johannes Korhonen ja Dmytro (Dima) Syrotkin, Tiina Vehmala-Viksten (S-ryhmä), Mikko Hänninen (Aalto) ja Jari Hankonen (S-ryhmä).

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.