Opiskelijoiden hankkeet saavat rahoitusta Unite!-yliopistoallianssilta

Yhdeksän eurooppalaisen yliopiston yhteenliittymä Unite! sai kuusi hakemusta ja päätti rahoittaa kaksi – lukukerhoa ja rakettitutkimusta. Seuraava haku opiskelijoiden hakemuksille avautuu syyskuussa.
students and a book shelf

Unite! Seed Fund -rahan tavoitteena on aktivoida opiskelijoita Unite!-yliopistoista toteuttamaan yhdessä esimerkiksi yhteisiä projekteja, näyttelyitä, tapahtumia, retkiä, kilpailuja ja hackathoneita. Nämä voivat koskea innovaatioita, urheilua, uraa, kieliä, koulutusta, viestintää tai mitä tahansa muuta opiskelijoita kiinnostavaa aihetta.

Ensimmäinen hakukierros järjestettiin toukokuussa 2023. Unite! Seed Fund toimii taloudellisena tukena opiskelijoiden, opettajien ja tutkijoiden innovatiivisille, yhteiskehittelyyn perustuville ja yhteistyöhön perustuville ideoille koko allianssissa. Opiskelijakategoriassa Unite! päätti rahoittaa kahta hanketta - lukukerhoa sekä akateemista rakettitutkimusta ja siihen liittyvää kansainvälistä opiskelijavaihto-ohjelmaa.

LUKUKERHO UNITE! - U! Lukuklubi – hanketta rahoitetaan 13 050 eurolla 14 kuukauden ajan, 1. lokakuuta 2023-31. joulukuuta 2024. Hakijat ovat UPC Universitat Politècnica de Catalunya (koordinaattori: Martina Massana Massip, Carme Fenoll), Grenoble INP-UGA (Sacha Zimny) ja Aalto-yliopisto (Luísa Cardoso).

Tiivistelmä: Olemme Martina, Sacha ja Luísa, ja olemme opiskelijoita kolmesta UNITE!-yliopistosta: UPC, Grenoble INP ja Aalto. Olemme kaikki innokkaita lukijoita, jotka suhtautuvat intohimoisesti kirjallisuuteen ja siihen, miten sen avulla voi oppia lisää muista kokemuksista ja kulttuureista. Martina on jopa julkaissut ensimmäisen kirjansa! Miksi emme siis käyttäisi UNITE!:n meille tarjoamaa yhteyttä ja sukeltaisi vieraisiin kirjallisiin maailmoihin omakohtaisesti? Tämän kirjakerhon avulla aiomme rohkaista opiskelijoita laajentamaan ymmärrystään ja tietämystään eri kulttuureista ja näkökulmista ja auttaa heitä samalla kehittämään kykyään analysoida ja tulkita monimutkaisia tekstejä. Kirjallisuus on mielestämme loistava yhteyspiste opiskelijoille ympäri Eurooppaa ja myös mahtava tilaisuus oppia lisää toisistamme ja uusista kielistä sekä parantaa kriittisen ajattelun taitojamme.

Jos olet kiinnostunut liittymään Unite!-lukukerhoon, ota yhteyttä Luísa Cardosoon

ARISE-ohjelma: Academic Rocketry and International Student Exchange Programme - rahoitetaan 20 000 eurolla viiden kuukauden ajan, 1. kesäkuuta - 31. lokakuuta 2023. Hakijat ovat ÆSIR-Student Rocketry Association, KTH Royale Institute of Technology (Amanda Bergström, Eszter Szabó) ja TUDSaT- TU Darmstadt Space Technology student organisation, TU Darmstadt (Jonas Klein, Tyler Kraus-overall coordinator).

Tiivistelmä: Ilman hyötykuormaa raketti on hyödytön - ilman rakettia hyötykuorma ei voi täyttää tehtäväänsä. KTH:n ÆSIR ja TU Darmstadtin TUDSaT pyrkivät tekemään yhteistyötä hyötykuormahankkeessa Portugalissa järjestettävää European Rocketry Challenge (EuRoC) 2023 -kilpailua varten. Hankkeen tarkoituksena on suunnitella, valmistaa ja laukaista raketti (ÆSIR:n toimittama), jossa on ainutlaatuinen hyötykuorma (TUDSaT:n toimittama) TUDSaT:n tulevan EuRoC-raketin osajärjestelmien muodossa. Yhteistyön hyödyt ovat hyvin selvät: lento ei ainoastaan tuota arvokasta tietoa ja kokemusta molemmille ryhmille, vaan ne myös oppivat, miten suunnitella yhteinen hanke pitkien etäisyyksien päähän ja vaihtaa samalla kokemuksia, tietoa ja kulttuuria matkan varrella. Viimeksi mainitun tehostamiseksi molemmat ryhmät tapaavat KTH:lla integroidakseen hyötykuorman ja vahvistaakseen tietä tulevalle yhteistyölle.

Seuraava hanke-ehdotusten hakuaika syyskuussa 2023

Seuraava hakukierros avautuu syyskuussa 2023. Hyväksytyn ehdotuksen enimmäisrahoitusmäärä on 20 000 euroa. Ehdotuksessa on oltava opiskelijoita vähintään kahdesta Unite-yliopistosta, joita ovat Aallon lisäksi KTH (Ruotsi), Grenoble INP-UGA (Ranska), PoliTO (Italia), TU Darmstad (Saksa), TU Graz (Itävalta), UPC (Espanja), ULisboa (Portugali) ja Wroclaw Tech (Puola).

Lisätietoja on saatavilla syyskuussa osoitteessa aalto.fi/unite ja Uniten websivulta

Kuka voi hakea?

• Yliopisto- ja jatko-opiskelijat (mukaan lukien tohtoriopiskelijat)
  • Opiskelijajärjestöt/-yhdistykset
  • Unite-yliopistojen yksiköt ja palvelukeskukset (kuten urheilujärjestöt tai kielikeskukset)

Yliopistoverkosto Unite!

Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset yliopistot -verkostoista, jonka jäsen Aalto-yliopisto on yhdessä kahdeksan muun korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston kanssa. Unite! pyrkii merkittävästi vahvistamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta sekä edistämään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, osallisuutta ja kilpailukykyä.

Tutustu Uniteen
Unite! logo

Anna palautetta sivusta

URL kopioitu

Opiskelijoita EIT Manufacturing-kesäkoulussa
Opinnot Julkaistu:

Hae nyt Artificial Intelligence-enabled Innovation & Entrepreneurship for Sustainable Manufacturing-kesäkouluun

Tähän EIT Manufacturingin järjestämään kesäkouluun kuuluu verkossa suoritettava osuus 8.-18.7. ja paikan päällä Trenton yliopistossa, Italiassa, suoritettava osuus 22.7.-2.8.2024.
Opinnot Julkaistu:

Valmistuva maisteri – anna palautetta opinnoista ja vaikuta!

Vastaa maisterin tutkinnon suorittaneiden palautekyselyyn ja vaikuta alasi opintojen kehittämiseen.
Opinnot Julkaistu:

Hae syksyn energiatekniikan alan virtuaalikursseille nyt!

Unite-allianssi järjestää syksyllä virtuaalikursseja energiatekniikan alalta, joihin on kaksi hakuaikaa, yksi kesäkuussa ja toinen elokuussa.
Opinnot Julkaistu:

Mentorihaku: Myötätuntomentorointia vertaisryhmissä tohtoriopiskelijoille syksyllä 2024

Haemme tohtoriopiskelijoita mentoreiksi myötätuntomentorointiryhmiin.