Opiskelijoiden juhla muuntui virtuaaliseksi

Koronapandemia on muuttanut opiskelijoiden arkea ja nyt myös juhlia, kun perinteiset todistustenjakotilaisuudet on jouduttu järjestämään virtuaalisesti. Uudenlainen tapahtuma vaatii idearikkautta ja venymistä järjestäjiltä, mutta Insinööritieteiden korkeakoulun ensimmäinen virtuaalinen valmistumisjuhla 24.3. sai pääosin hyvää palautetta opiskelijoilta.
Virtuaalinen valmistumisjuhla 2021
Dekaani Gary Marquis (oik.) ja tekninen asiantuntija Teemu Matilainen valmistautumassa ensimmäiseen virtuaaliseen valmistumisjuhlaan.

Dekaani Gary Marquis avasi tilaisuuden lähes tyhjässä salissa, mutta samalla yli sadan juhlavieraan edessä. Paperisen todistuksen ojentamisen sijaan hän luki ääneen jokaisen valmistuneen nimen ja ohjelman tai pääaineen, josta oli valmistunut. Juhlaan oli kutsuttu kaikki keväällä 2020 valmistuneet. He olivat saaneet todistuksensa postitse. Tilaisuudessa julkaistiin myös vuoden 2020 diplomityöpalkinnon saajat.

Valmistuneen puheen piti Advanced Energy Solutions -maisteriohjelman Sustainable Energy Conversion Processes -pääaineesta erinomaisesti valmistunut Johannes Isohookana.

Joonas Isohookana
Johannes Isohookana.

We have been equipped with the mindset to identify complex topics and areas that require improvements. We have adopted tools to research the factors and phenomena behind these topics. We have also learned skills to implement changes and creating improvements to the actual world.

However, we can't do this alone. COVID19 has taught us that we need each other more than we knew. One of the best things in student-life is that you meet constantly other students and therefore, bonding lifetime friendships has never been easier. Surviving and exceeding through overwhelming lectures and eternal calculus exercises would not have been possible without my friends that shared the situation with me. Moreover, the frequent and vivid student events reminded me that there is still life besides studying. It has been a privilege to get-to-know, work and challenge one another in this diverse university.

During the studies, there is little time to stop and think about what one has learned. I realized this when I stepped from the student-life to work-life where it was possible to use learned abilities differently. Researching and solving complex topics like global warming requires the mindset, tools and skills we have been equipped with at Aalto University. Therefore, I encourage you all to identify your strongest abilities and use them in whatever you desire to do after the university.

Lopuksi vararehtori Petri Suomala onnitteli valmistuneita ja muistutti, että yhteys kotiyliopistoon kannattaa säilyttää jatkossakin.

Verkkotilaisuudelle tyypilliseen tapaan juhlavieraat pysyivät vaiti ja kuuntelivat. Mitä heidän mielessään liikkui? Miltä tuntui opintojen huippuhetki zoomissa?

Mielipiteet vaihtelivat, mutta suurin osa koki tilaisuuden hienoksi hetkeksi juhlistaa valmistumistaan. Retuperän WBK:n esitys keräsi kiitosta. Se toi juhlan tuntua heti alkuun.

”Virtuaalinen tilaisuus ei tietenkään voita fyysistä valmistujaisjuhlaa, mutta mielestäni tyylikkäästi pukeutuneet puhujat ja esiintyjät loivat hienosti juhlatunnelmaa. Olen kiitollinen, että virtuaalinen valmistujaisjuhla järjestettiin, ja koen saaneeni tutkintoni nyt virallisesti päätökseen”, totesi juhlaan osallistunut opiskelija.

”Dekaanin ja valmistuneen puheet olivat hyvin ajankohtaisia, ja saivat minut ajattelemaan omia opintojani ja tulevaisuutta, mutta myös sitä, kuinka erikoista aikaa viime kevät oli opintojen loppuun suorittamiselle ja valmistumiselle”, hän lisäsi.

Virtuaalisen valmistumisjuhlan järjestelyistä vastasi opintosihteeri Reeta Kalliomäki apunaan tekninen asiantuntija Teemu Matilainen ja Aalto Studios. Musiikista vastasivat Retuperän WBK ja Polirytmi.

Seuraava virtuaalinen valmistumisjuhla järjestetään keskiviikkona 21.4.2021. Siihen on kutsuttu kesällä 2020 valmistuneet, joista 85 on ilmoittautunut mukaan, Edellisen tilaisuuden palautteesta viisastuneena tilaisuuden loppuun jätetään aikaa osallistujien chat-tervehdyksille.

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.