Osallistu datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksiin syksyllä 2021!

Aalto-yliopiston tutkimuspalvelut järjestää sarjan datanhallinnan ja avoimen tieteen koulutuksia syksyllä 2021. Koulutukset ovat kaikille avoimia ja sopivat niin yliopistojen henkilökunnalle kuin opiskelijoillekin. Osallistuminen on maksutonta eikä vaadi aihepiirin aiempaa osaamista.
Illustration of data management symbols.

Aikataulu ja ilmoittautuminen

Datanhallinta on tärkeä osa tutkijoiden ja opiskelijoiden arkea. Tutkimusrahoituksen hakeminen edellyttää datanhallintasuunnitelmien laatimista ja datanhallinnan osaaminen sekä avoin data lisäävät tutkimuksen vaikuttavuutta. Datanhallinnan taidot pitävät datan organisoituna ja tallessa. Datan turvallinen prosessointi on erityisen tärkeää henkilödatan tai muun luottamuksellisen datan parissa työskenteleville.

Aalto-yliopiston tutkimuspalvelut järjestää sarjan käytännönläheisiä webinaareja, joissa käsitellään mm. seuraavia aiheita:

• Henkilödatan turvallinen käyttö ja anonymisointi
  • Hyvän datanhallintasuunnitelman laatiminen
  • Datan turvallinen tallentaminen Aallon verkkolevyillä ja pilvipalveluissa
  • Datan jakaminen
  • Github - versionhallintajärjestelmän käyttäminen
  • Tutkimuksen toistettavuus ja uudelleenkäytettävyys

Lisäksi käsitellään avoimen tieteen ja tutkimusdatanhallinnan erityiskysymyksiä kuten datan hallintaa visuaalisissa taiteissa, rajoitettujen datasettien käsittelyä ja avoimen julkaisemisen uusia tuulia.

Webinaarisarjan käynnistää 5. lokakuuta Introduction to Research Data Management -koulutus, joka toimii pohjana muille koulutuksille. Kaikki koulutukset järjestetään turvallisesti Zoomin kautta. Webinaarien kieli on englanti.

Koulutuksiin ja datanhallintaan liittyviä kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen [email protected]

Lisätietoa Aalto-yliopiston datatuesta:

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.
Harald Herlin Learning Center

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.