Otakaaren ja Alvarinaukion kunnallistekniikan kehittäminen alkaa elokuussa

Tietyöt alkavat Alvarinaukiolla elokuussa 2024 ja jatkuvat Otakaaren ja Luolamiehentien risteyksestä kohti Servin Maijan tietä syyskuussa 2024. Katutekniikka ja muu kunnallistekniikka saneerataan ja sovitetaan yhteen uuden asemakaavan kanssa. Otakaarelle rakennetaan laadukkaammat jalankulun ja pyöräilyn väylät. Nykyinen alikulku TF:n vierestä poistuu ja se korvataan portailla sekä esteettömämmällä yhteydellä tontin läpi. Servin Maijan tien kiertoliittymä säilyy.
Dipoli ilmakuva
Kuva: Tuomas Uusheimo

Alvarinaukion ja Otakaaren itähaaran kunnallistekniikan saneeraus alkaa elokuussa 2024. Töiden on määrä olla valmiit vuoden 2025 loppuun mennessä. Otakaaren itähaaran kävely- ja pyöräilyolosuhteet ovat tällä hetkellä vaatimattomat ja kadun alueita ei ole eroteltu tarvittavan selkeästi.

Jalankulkijoille ja pyöräilijöille pyritään säilyttämään reitti työmaan vierellä. Kiinteistöille ja pysäköintialueille suunnitelman mukaan pääsee tietöistä huolimatta. Otakaaren molemmat ajoväylät ovat käytössä tietöiden aikana, mutta kapeammista kohdista voi paikoitellen tulla yksikaistaisia.

Töiden on määrä alkaa Alvarinaukiolla 12.8.2024, jatkuen Otakaarella Oikosulku-nimiselle alikululle asti syyskuusta alkaen. Alikulun kohdalta Servin Maijan tien risteykseen asti olevan osion työt on määrä toteuttaa tammi-joulukuun 2025 aikana. Työn tilaajana on Espoon kaupunki ja sen pääurakoitsijana on KMS Palvelu Oy.

Alikulku poistuu ja korvataan esteettömällä porrasyhteydellä

Asemakaavaan tehdyn muutoksen myötä opiskelija-asuntoja rakennetaan lisää Otakaaren varrelle. Tämä muutos tulee aikanaan lisäämään kadun jalankulku- ja pyöräilyliikennettä ja jonkin verran myös ajoneuvoliikennettä. Kadun liikenneturvallisuutta ja jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita parannetaan rakentamalla kadulle pyörätiet ja pyöräkaistat sekä lisää ja nykyistä leveämpiä jalankulkuteitä. Pysäköinti siirtyy ajoradalta pysäköintitaskuihin.

Teknologföreningenin kohdalla oleva alikulku ja siihen liittyvät portaat puretaan, koska portaat eivät ole esteettömät. Alikulku ja portaat korvataan esteettömällä porrasyhteydellä, sekä tontilla sijaitsevalla nykyistä loivemmalla jalankulku- ja pyöräily-yhteydellä. Alikulku poistuu käytöstä joulukuussa 2024.

Uudisrakentamisen myötä liito-oravien kulkuyhteys Otakaaren yli siirtyy Teekkarikylänpuiston kohdalle. Liito-oravayhteydet huomioidaan eko-1-yhteydellä, puuston säilyttämisellä sekä istutuksilla. Urakka sisältää muun muassa katujen, vesihuollon, kaukolämmön ja muiden teknisten järjestelmien ja rakenteiden rakennustöitä ja purkutöitä.

Lisää tietoa hankkeesta
Espoon kaupungin rakennuttajan edustaja: Jorma Kohonen

Otakaari vaihe 1 (Espoon kaupunki)

Otakaari välillä Otaniementie - Servin Maijan tie (Espoon kaupunki)

Sekajätekasa Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Kierrätyskampanja käynnistyy Otaniemen kampuksella

Käynnistämme Otaniemen kampuksella jätteiden kierrätyskampanjan lokakuun alussa. Tavoitteena on lisätä kierrätysastetta ja vähentää sekajätteen määrää.
5 ihmistä ylhäältä kuvattuna, tutkivbat yhdessä jotain maassa olevaa.
Kampus Julkaistu:

Hyvinvoinnin avaimet -sarja on Aaltogetherissa

Aaltogetherin Hyvinvoinnin avaimet sisältää tieteeseen pohjautuvia artikkeleita, podcast-jaksoja, videoita, koulutuksia ja harjoituksia hyvinvointiteemoista.
Kolme nuorta henkilöä seisoo keskustelemassa Unitech International -tapahtumassa.
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto liittyi UNITECH International -verkostoon

Opiskelijoille haku UNITECH-ohjelmaan avautuu 15.10.
Kannettava tietokone ja älypuhelin puisella pöydällä.
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Uusi toissijainen sivuvalikko aalto.fi-sivustolle

Uusi toissijainen sivuvalikko julkaistaan aalto.fi-sivustolla keskiviikkona 2.10.2024.