Palkitut tiimit tekevät yhdessä työtä
Aalto Pioneering Excellence Award -palkinnot jaettiin Aallossa tiimeille, jotka tekevät uraauurtavaa työtä toiminnan laadun ja erinomaisuuden kehittämiseksi. Tilaisuuden avasi palkintotiimiä vetävä Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila:
”Palkitulla toiminnalla aktivoidaan rajojen yli menevää yhteistyötä, kehitetään eettisesti kestävää kulttuuria ja luovuutta, sekä pyritään pitkäjänteiseen toimintaan.”
Palkituiksi tuli kaksi tiimiä, uusien tekoälymenetelmien kehitykseen tähtäävä Suomen tekoälykeskus (FCAI) ja Aallon tuotantotalouden laitoksen johtajuusopetuksen tiimi, joka puhuu itsetuntemuksen, kriittisyyden ja tunnesäätelyn puolesta. Kunniamaininnan sai Aalto Science Institute (AScI).
”Suomen tekoälykeskuksessa meillä on yhteinen missio ja voimme ratkaista kertaluokkaa isompia haasteita sekä tehdä samaan aikaan perustutkimusta ja sovelluksia. Mukana toiminnassa on myös suuri joukko yrityksiä, ja sieltä on saanut alkunsa myös useita startup-yrityksiä, kuten konenäköön keskittyvä Spectacular AI”, kertoo osaamiskeskittymää luotsaava professori Samuel Kaski.
FCAI on Suomen Akatemian lippulaiva, jonka toiminnassa ovat mukana perustajien eli Aallon, Helsingin yliopiston ja VTT:n lisäksi muun muassa Oulun yliopiston akatemiaprofessori Guoying Zhao ja supertietokone LUMI:sta vastaava ohjelmajohtaja Pekka Manninen Tietotekniikan keskus CSC:lta.
”Tekoäly alkaa olla oikeasti älykästä, ja sen vuoksi sitä voidaan hyödyntää hyvin laaja-alaisesti myös päätöksenteon tukena”, Manninen sanoo.
“Tekoäly on maailmanlaajuinen tutkimusaihe”, Zhao lisää. “Meidän täytyy tehdä yhteistyötä, jotta Suomi voisi olla edelläkävijä omilla tutkimusalueillaan ja olla jatkossakin houkutteleva kansainvälisten tutkijoiden näkökulmasta.”
Omaa ääntä kohden
Tuotantotalouden laitoksen johtajuusopetuksen tiimillä on yli 15 vuoden kokemus johtajuusopetuksesta sekä yliopistossa että yliopiston ulkopuolella.
”Johtajuus on ihmisten välisissä suhteissa ja yhdessä tekemisessä. Johtajuus on aina jaettua. Kysymys on pitkälti myös oman äänen opettelusta”, sanoo tutkija Tuukka Kostamo.
Leading as Practice-kurssi elää kuten opettaa. Jokaisella luennolla on kaksi tai kolme opettajaa, mikä antaa mahdollisuuden reflektoida myös omaa opettajuutta.
”Johtaja voi rajata oman perspektiivinsä tuloksen tekemiseen, mutta todellisuudessa johtajuus on vastuuta isommista kysymyksistä. Opiskelijat kokevat myös kurssin niin, että se opettaa ottamaan vastuuta omasta ajattelustaan ja teoistaan”, tutkijatohtori Peter Kenttä sanoo.
”Maailma ei näytä monelle opiskelijalle samalta enää kurssin jälkeen. Tiede ei tule myöskään koskaan kertomaan, minkälainen johtaja jonkun pitäisi olla, vaan yksilön on itse löydettävä ne vastaukset henkilökohtaisella reflektiolla ”, sanoo yliopistolehtori Jari Ylitalo.
Huippututkija tarvitsee liikkuvuutta ja verkostoitumista
Aalto Science institute (AScI) sai kunniamaininnan toiminnastaan kymmenen vuoden aikana. Instituutti tukee tutkijavierailuja, tieteellisiä konferensseja ja ohjelmia, sekä koordinoi nyt jo huippusuosittua kansainvälistä kesäharjoitteluohjelmaa.
”Huippututkija on avoin, liikkuva ja verkostoituva”, instituutista vastaava professori Mikko Alava kuvailee.
Varsinkin Suomen kaltaisessa pienessä maassa yhteistyö huippututkijoiden kanssa on ratkaisevaa. Kansainvälisestikin menestyvät opiskelijat ovat hyvin tietoisia kesäharjoitteluohjelmasta.
”Korona-aikana pystyimme ottamaan kesäharjoitteluun vain kymmenesosan normaalista kesäharjoittelijoiden määrästä. Heti tilanteen helpottaessa saimmekin ennätysmäärän hakemuksia”, kertoo AScI-ohjelmaa koordinoiva David Radnell.
Lue lisää: FCAI:n kumppanuudet ja yhteistyösaavutukset saivat tunnustusta