Pattern Lab – 16-vuotias menestystarina
![Tickle-ryhmäkuva, valokuvaaja Maija Savolainen](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/1_6_567w_354h_n/public/midgard/images/1e573ffe88c0dbe73ff11e5884fa10a7bb8562b562b-tickle_group_photo___by_maija_savolainen_fi.jpg?h=5f1b5b34&itok=TEezn4IH)
Menestyksekkään historiansa aikana Pattern Lab -ryhmät ovat myyneet satoja kuoseja yrityksille ympäri maailmaa, mm. Tiger of Swedenille, Hennes&Mauritzille, Finlaysonille ja Nansolle. Kuosit tehdään sekä käsin että digitaalisesti yhdistämällä eri tekniikoita. Aallon opiskelijoiden taidokas värien ja materiaalien käyttö onkin saanut viime aikoina runsaasti kansainvälistä huomiota.
Professori Helena Hyvösen aloittaman projektin ohjaavana opettajana toimii tällä hetkellä professori Maarit Salolainen, joka vastaa muutenkin tekstiilisuunnittelun ennakkoluulottomasta ja alati uudistuvasta opetuksesta.
- Pattern Lab tarjoaa aloittaville tekstiilisuunnittelijoille mahdollisuuden oppia tarvittavia ammattilaisen taitoja, jotka eivät rajoitu pelkästään suunnittelutyöhön. Pattern Labin kautta tiimityötaidot, brändäys, viestintä, markkinointi ja myynti tulevat tutuiksi opiskelijoille, kertoo Salolainen.
Pattern Lab tuo joka vuosi yhteen uuden joukon lahjakkaita maisteriopiskelijoita. Tänä vuonna kollektiivi on nimeltään Tickle, mikä kuvaa erinomaisesti ryhmän hersyvää luomishenkeä ja hyväntuulista meininkiä. Kollektiivi on kansainvälinen ja monialainen: jäseninä on sekä tekstiilisuunnittelun, muotisuunnittelun, arkkitehtuurin, muotoilun että graafisen suunnittelun opiskelijoita.
Ticklen lähes 400 kuosin mallisto julkaistiin syyskuussa. Sitä esitellään yrityksille asiakastapaamisissa Suomessa ja ulkomailla, sekä alan tärkeimmissä kansainvälisissä tapahtumissa. Lokakuussa mallisto oli nähtävillä Pariisin muotiviikon aikana showroomissa Suomen Kulttuuri-instituutissa ja tammikuussa 2016 Heimtextil-messuilla Frankfurtissa. Lisää tietoa löytyy Ticklen nettisivuilta osoitteesta www.patternlab.fi.
Ticklen suunnittelijoiden kädenjälki näkyy tänä vuonna muun muassa suomalaisten suosikin, Sinituotteen,
Nenäpäivä-tuotteissa. Kampanjakuosin on suunnitellut Heli Mattinen.
- Julkaistu:
- Päivitetty:
Lue lisää uutisia
![Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/Liina_Roysko_ja_Kerttu_Lammi_photo_Roope_Kiviranta_web.jpg?h=96533ab2&itok=T_SsLZJ_)
Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa
Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.![Två studentar på Aalto-universitetets campus](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-07/Aalto_University_Squad_students_May-2023_by_Aleksi_Poutanen_4895.jpg?h=41f55a5b&itok=-dw6wp5M)
2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon
Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa![Syksyinen kampusalue](/sites/g/files/flghsv161/files/styles/2_3_288w_125h_d/public/2024-06/aalto_university_campus_photos_240920_photo_Anni_Kaaria-5_0.jpg?h=41f55a5b&itok=7gqovAHx)