Perustieteiden korkeakoulun yhdenvertaisuus- ja tasa-arvotyö pohjaa kesällä tehtyyn kyselyyn

Korkeakouluyhteisön mielipiteet ja kokemukset auttavat vuoden 2020 tasa-arvosuunnitelman tekemisessä
A group of students sat on a wall

Yhdenvertaisuuskysely toteutettiin kesällä 2019 kaikilla Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulun laitoksilla. Kyselyn perusteella löydettiin vahvuuksia ja myös paljon parannettavaa. Aiheesta on käyty keskustelua Perustieteiden korkeakoulun laatutyöryhmässä ja johtoryhmässä.

Tasa-arvosuunnitelma

Korkeakoululla on vuosittainen tasa-arvosuunnitelma, ja sen tekemiseen haluttiin korkeakouluyhteisön näkemyksiä. Jokaisella laitoksella järjestettiin oma tapahtuma lokakuun lopussa tai marraskuun alussa, ja näissä tapahtumissa keskusteltiin laitoskohtaisesti kyselyn tuloksista. Näitä keskusteluja veti ja fasilitoi Jonna Louvrier Includiasta. Tapahtumiin osallistui kaikkiaan 175 laitosten työntekijää. Niissä oli mahdollista jakaa kokemuksia ja kertoa toiveistaan.

Ehdotuksia tasa-arvon toteutumiseksi

Tapahtumista saatiin paljon arvokkaita ehdotuksia tasa-arvotavoitteiden toteuttamiseksi. Kehityskohteita havaittiin muun muassa rekrytointiin, urakehitykseen ja työyhteisöön liittyen. Näistä ehdotuksista voi lukea lisää alla olevasta pdf-tiedostosta (SCI Diversity Discussions, englanniksi).

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Perustieteiden korkeakoulussa

Tasa-arvotyö Perustieteiden korkeakoulussa

More Info
Undergraduate Centre Stairs Exterior

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.