Pohjoisen ulottuvuuden instituutin uusi EU-hanke käynnistyi tänä syksynä

Pohjoisen ulottuvuuden instituutti NDI vahvistaa asemaansa alueellisen ja monialaisen yhteistyön foorumina. Uuden hankkeen "Support to the Northern Dimension Institute" osarahoittajana on Euroopan komission ulkosuhdehallinto (European External Action Service EEAS, DG Near). Tänä syksynä käynnistetty hanke auttaa välttämään päällekkäisiä toimintoja ja yhdistää resursseja vastaamaan PU-alueen yhteisiin haasteisiin.
Northern Dimension Future Forum 2019 Flags

Hankkeen erityistavoitteena on hyödyntää olemassa olevaa asiantuntemusta. Hanke vahvistaa edelleen Pohjoisen ulottuvuuden instituutin valmiutta toteuttaa hanketoimia. Synergioiden kartoittaminen pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksien ja muiden alueellisten strategioiden ja aloitteiden välillä parantaa toimijoiden tietoisuutta mahdollisista synergioista ja täydentävyydestä tutkimusnäytön suhteen.

Työpajat, seminaarit ja tiedonvaihto ovat alustoja vuorovaikutukselle, keskustelulle tunnistetuista synergioista ja toiminnan suunnittelulle . Nämä foorumit edistävät pohjoisen ulottuvuuden kumppanuuksien välistä yhteistyötä ja tiivistävät myös alueellisten toimijoiden välistä yhteistyötä.

Hanke tuottaa ja tarjoaa PU-kumppanuuksille tietopohjaisia suosituksia, joiden avulla muotoillaan strategioita ja ohjataan tutkimusta. Hanke identifioi politiikan kannalta merkityksellistä tutkimusta ja tuottaa niiden pohjalta Policy Briefejä.

Hankkeen viestintätoiminta lisää tietoisuutta pohjoisen ulottuvuuden politiikasta sekä sen näkyvyyttä ja ulottuvuutta laajemmassa maantieteellisessä kontekstissa. Tietoa projektin tuloksista, käytänteistä ja aloitteista jaetaan asiantuntijoille, päättäjille ja yleisölle verkkosivuston, ND Newsflash -uutiskirjeen ja sosiaalisen median kanavien kautta.

Pohjoisen ulottuvuuden verkkosivusto

Peter Liljeroth
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Eurooppalainen jättirahoitus uusien kvanttimateriaalien tutkimukseen

Professori Peter Liljeroth sai Euroopan tutkimusneuvostolta miljoonarahoituksen kvanttimateriaalien kehittämiseen. Uusista materiaaleista toivotaan rakennusainesta toistaiseksi ennennäkemättömiin kvanttilaitteisiin.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi marraskuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi orientaatiopäiville!
Kaivuri työmaalla kahden rakennuksen välissä, maassa putkia ja muuta metallia.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät ensimmäisen hiilinegatiivisen sideaineen – merkittävä vaikutus infrarakentamisen päästöihin

Biopohjaisella sideaineella voidaan korvata runsaspäästöisen sementin käyttöä infrarakentamisessa.
Sekajätekasa Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Kierrätyskampanja käynnistyy Otaniemen kampuksella

Käynnistämme Otaniemen kampuksella jätteiden kierrätyskampanjan lokakuun alussa. Tavoitteena on lisätä kierrätysastetta ja vähentää sekajätteen määrää.