Poikkeuksellinen pulma sai fyysikon tarttumaan siveltimeen – taiteen ja tutkimuksen risteys avaa tilaa uudenlaisille kysymyksille
Kun Janne Halme 20 vuotta sitten alkoi tutkia aurinkoenergiaa, ihan tätä hän ei ajatellut päätyvänsä tekemään.
Projekti oli tutkijalle kaikkiaan poikkeuksellinen: Tarkoituksena oli tuottaa marja-aroniasta uutetuilla väriaineilla William Turnerin Snow Storm -taideteosta mukaileva maalaus, joka samalla toimii aurinkopaneelina. Kun aurinkokennojen tuottaminen osoittautui insinööreille tutuilla tekniikoilla vaikeaksi, Aalto-yliopiston teknillisen fysiikan laitoksen yliopistonlehtori otti käyttöön tutkijalle vieraat keinot.
“Ymmärsin, että olin ollut jumissa insinöörikuplassa, joka oli tämän projektin kontekstissa järjetön. Miksi edes yrittäisimme tulostaa oikean sävyisiä väriaineita, kun voisimme yksinkertaisesti ottaa siveltimen käteen ja maalata aurinkokennot? Kokeilimme sitä, ja se toimi täydellisesti.”
Lopputuloksena syntyi Blck Vlvt -teos, joka on maailman ensimmäinen käsinmaalattu aurinkopaneeli ja yksi Halmeen tutkimusryhmän ja taiteilija Bartakun monipuolisen yhteistyön tuloksista. Teos koostuu Turnerin alkuperäisen maalauksen rytmiä ja värejä jäljittelevistä lasikennoista, joiden sisällä kasvipohjaiset väriaineet tuottavat sähköä valosta.
Yhteistyö on avannut mahdollisuuden tarkastella teknologiaa kulmasta, jota ei tieteellisen kilpajuoksun tuoksinassa pysty tekemään. Tutkimuksen saralla tehokkaammat aurinkopaneelitekniikat ovat ajaneet Blck Vlvt -teoksessa käytettyjen väriaineaurinkokennojen ohi, mutta taiteen kautta niiden mahdollisuuksien tarkastelulle löytyy tilaa.
“Tämä tekniikka auttaa meitä kysymään laajempia kysymyksiä energiasta, tehokkuudesta ja raaka-aineiden käytöstä aurinkoenergiateknologiassa. Kasvipohjainen aurinkoenergiataide on minulle esteettisesti kaunis tapa kerätä huomiota keskeisiin kysymyksiin. Se myös nostaa kiinnostavalla tavalla keskiöön muut eliöt, tässä tapauksessa väriaineiden lähteenä käytetyn marja-aronian, jonka asettamissa rajoissa maalaus toteutettiin ja johon koen meidän luoneen työn myötä erityisen yhteyden”, Halme pohtii.
Yhteistyö ei siis tähtää suoraan ja mitattavaan hyötyyn, vaan sen tarkoituksena on avata omaa ja muiden ajattelua - ja ehkä päätyä löytämään jotain täysin odottamatonta.
“Aurinkopaneeli on väline jonka kanssa työskentelemme, mutta sen kautta voimme löytää jotain aivan muutakin - vaikkapa biologiasta, tai molekyyleistä jotka toimivat teoksen sisällä. Tai siitä miten suhtaudumme muiden lajien hyödyntämiseen teknologiassa. Näin taide voi auttaa teknologiaa laajentamaan omia rajojaan”, Bartaku pohtii.
Poikkeuksellisen pitkäjänteinen yhteistyö
Halmeen ja Bartakun yhteistyö alkoi jo vuonna 2016, kun Aallon taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa väitöskirjaa tekevä taiteilija kutsui fyysikon järjestämälleen kurssille puhumaan aurinkopaneeleista. Ensikohtaamisesta seuranneissa projekteissa on ollut mukana useita muitakin ihmisiä, mutta yhteistyön ytimessä ovat edelleen Halme ja Bartaku.
“Tämä on tieteidenväliseksi yhteistyöksi pitkäkestoisuudessaan harvinainen esimerkki. Usein nämä ovat projektimuotoisia ja lyhytikäisiä”, Bartaku kuvaa.
Nyt heillä on työn alla on Painting energies -podcast-sarja, jossa käsitellään Blck Vlvt -teoksen luomisprosessin aikana esiin nousseita kysymyksiä valon, värien, kasvien, mikrobien ja sähköenergian suhteista sekä meidän suhteestamme niihin tieteen, teknologian, taiteen ja filosofian välisen vuoropuhelun kautta. Suunnitelluista 11 jaksosta kuunneltavissa on nyt neljä.
Janne HalmeTaiteellinen työskentely voi rikastuttaa tieteilijän ajattelua ja tuoda siihen uudenlaista luovuutta ja tekemisen iloa.
Blck Vlvt puolestaan on ollut Aalto-yliopistossa esillä osana tekijöiden Towardless-näyttelyä. Viime syksynä sitä päästiin ihailemaan myös Belgiassa Hasseltin yliopistossa, osana X-Festival 2021:tä. Bartaku ja Halme toivovat, että teos löytää tiensä yhä uusiin näyttelyihin. Lisäksi he suunnittelevat kiertävää näyttelyä, jossa laajentaisivat Towardless-näyttelyssäkin ollutta konseptia. Halme ja Bartaku toivat näyttelyssä yleisön nähtäväksi vanhoja tutkimusobjektejaan; Halme muun muassa ensimmäiset valmistamansa, jo rapistuneet, aurinkopaneelinsa.
“Haluaisimme kutsua tutkijoita avaamaan arkistonsa ja näyttämään omat tutkimusobjektinsa maailmalle. Kyselyjeni perusteella suurin osa tutkijoista on heittänyt alkuperäiset teoksensa pois jätteenä. Se on valtava sääli, koska tutkijat saattavat itsekin havahtua niiden merkitykseen vasta jo menetettyään ne”, Halme sanoo.
Hänellä on humoristinen teoria siitä, miksi näin on.
“Heitä nolottaa! Se näyttäisi, että heidän aurinkokennonsa ovat itse asiassa pikkuriikkisiä!
Vakavammin hän pohtii:
“Ei tieteen tarvitsisi olla niin vakavaa. Ne ongelmat, joiden ratkaisemiseksi teemme töitä, ovat usein jo itsessään ihan riittävän synkkiä. Synkkyys supistaa ajattelua. Olen nyt omakohtaisesti kokenut kuinka valtavasti taiteellinen työskentely voi rikastuttaa tieteilijän ajattelua ja tuoda siihen uudenlaista luovuutta ja tekemisen iloa. Toivon että muutkin tutkijat pääsisivät kokemaan sen."
Blck Vlvt -teos on osa Bartakun kesäkuussa 2021 hyväksyttyä taiteiden väitöskirjaa Baroa belaobara: berryapple.
Blck Vlvt -teos oli esillä Aallossa Outré -biotaidenäyttelyssä 2020 sekä Designs for a Cooler Planet -näyttelyissä syyskuussa 2021. Aurinkopaneelin tuottama sähkö johdettiin led-valoon pimeään telttaan, jossa se valaisi Turnerin teoksen jäljitelmän. Turnerin maalauksen koko nimi on Snow Storm – Steam-Boat off a Harbour's Mouth Making Signals in Shallow Water, and going by the Lead. The Author was in this Storm on the Night the "Ariel" left Harwich (Exh. 1842)
Janne Halme
- Julkaistu:
- Päivitetty: