Uutiset

Polttokennojen avulla kohti nollapäästöistä laivaliikennettä

Polttokennoteknologia on avain merenkulun päästöjen globaaliin vähentämiseen. Polttokennojen kehitystyössä ABB tarjoaa Aalto-yliopiston opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuden isoihin ratkaisuihin.

Uusiutuvan vedyn käyttöön pohjautuva polttokennoteknologia on jo pitkään ollut aivan kulman takana. Nyt sen käyttöönottoon kannustavat isot voimat, kun ilmastonmuutoksen myötä kaikilla teollisuuden aloilla ja varsinkin liikenteessä siirrytään päästöttömiin ratkaisuihin.

”Uskon, että nyt on hetki, jolloin polttokennoteknologia lyö läpi. Tieliikenteen ja vetyautojen jälkeen vuorossa on merenkulku, jossa mennään kertaluokkaa suurempiin tehoihin”, sanoo tekniikan tohtori ja Aallon alumni Sami Kanerva, joka on ABB:n polttokennoratkaisujen tuotepäällikkö meriteollisuudessa.

ABB on meriliikenteen edelläkävijä polttokennoteknologiassa, jonka myötä sähkömoottorit korvaavat laivojen dieselmoottoreita.

”Kehitämme polttokennojen hyötysuhdetta, elinikää sekä kustannustehokkuutta. Panostamme myös siihen, miten polttokennot ja vety saadaan integroitua laivaan niin, että ne toimivat turvallisesti muiden järjestelmien kanssa", Kanerva sanoo.

Tarvetta uusille osaajille

ABB:n ja Aallon yhteistyö polttokennoteknologian parissa lähtee liikkeelle harjoitus- ja opinnäytetöistä sekä yhteisistä tutkimusprojekteista. Parhaillaan ABB:n asiantuntija työstää Aalto-yliopistoon polttokennoihin liittyvää väitöskirjaa.

”Panostamme merkittävästi polttokennoteknologian kehittämiseen ja jatkossa meillä on entistä enemmän tarvetta uusille Aallosta tuleville osaajille. Tarjoamme opiskelijoille tulevaisuuden työuraa, jossa pääsee muuttamaan maailmaa. Meillä nuoret osaajat pääsevät hyvinkin pian työurallaan tekemisiin isojen asioiden kanssa", Kanerva sanoo.

Päästöttömään merenkulkuun siirtymisen ohella polttokennot tuovat muutoksia laivojen suunnitteluun ja rakentamiseen. Perinteisesti laivan keskellä on potkuria pyörittävä suuri dieselmoottori, joka sanelee paljon muuta suunnittelua.

”Jatkossa ei enää tarvita pakokaasukattilaa keskellä laivaa, vaan sähköistä propulsiota tukemassa voi olla useampia pienempiä energiantuotantolähteitä hajautettuna ympäri laivaa. Tämä tuo suunnitteluun lisää vapausasteita.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Takaisin pääartikkeliin

Lisätietoa:

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuva Thesis Day -tapahtumasta vuodelta 2024. Kuvassa näkyy työnantajien edustajia ja opiskelijoita, jotka etsivät lopputyöprojektia.
Yhteistyö Julkaistu:

Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat strategisen sopimuksen uudesta viisivuotisesta kumppanuuskaudesta

Yhteistyö sisältää panostuksia Otaniemeen, yritys- ja innovaatiotoimintaan sekä kansainvälisten osaajien juurtumiseen.

Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.
Two people are sitting on a bench in an empty hallway. One of them shows the other something from their laptop screen.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Uusi rahoitus laajentaa FITech-verkostoyliopiston puhtaan siirtymän kurssitarjontaa

FITech-verkostoyliopistolle myönnetty uusi rahoitus tuo kurssitarjontaan monipuolisesti puhtaan siirtymän osaamista tukevia kursseja.
Onniselle tehdyn opiskelijaprojektin ryhmä
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat kartoittivat tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia Onnisen myyntityössä

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijat toteuttivat Keskon toimeksiannosta tutkimusprojektin, jossa selvitettiin, miten Onnisen myyjät voisivat hyödyntää tekoälyä.