Uutiset

Polttokennojen avulla kohti nollapäästöistä laivaliikennettä

Polttokennoteknologia on avain merenkulun päästöjen globaaliin vähentämiseen. Polttokennojen kehitystyössä ABB tarjoaa Aalto-yliopiston opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa tulevaisuuden isoihin ratkaisuihin.

Uusiutuvan vedyn käyttöön pohjautuva polttokennoteknologia on jo pitkään ollut aivan kulman takana. Nyt sen käyttöönottoon kannustavat isot voimat, kun ilmastonmuutoksen myötä kaikilla teollisuuden aloilla ja varsinkin liikenteessä siirrytään päästöttömiin ratkaisuihin.

”Uskon, että nyt on hetki, jolloin polttokennoteknologia lyö läpi. Tieliikenteen ja vetyautojen jälkeen vuorossa on merenkulku, jossa mennään kertaluokkaa suurempiin tehoihin”, sanoo tekniikan tohtori ja Aallon alumni Sami Kanerva, joka on ABB:n polttokennoratkaisujen tuotepäällikkö meriteollisuudessa.

ABB on meriliikenteen edelläkävijä polttokennoteknologiassa, jonka myötä sähkömoottorit korvaavat laivojen dieselmoottoreita.

”Kehitämme polttokennojen hyötysuhdetta, elinikää sekä kustannustehokkuutta. Panostamme myös siihen, miten polttokennot ja vety saadaan integroitua laivaan niin, että ne toimivat turvallisesti muiden järjestelmien kanssa", Kanerva sanoo.

Tarvetta uusille osaajille

ABB:n ja Aallon yhteistyö polttokennoteknologian parissa lähtee liikkeelle harjoitus- ja opinnäytetöistä sekä yhteisistä tutkimusprojekteista. Parhaillaan ABB:n asiantuntija työstää Aalto-yliopistoon polttokennoihin liittyvää väitöskirjaa.

”Panostamme merkittävästi polttokennoteknologian kehittämiseen ja jatkossa meillä on entistä enemmän tarvetta uusille Aallosta tuleville osaajille. Tarjoamme opiskelijoille tulevaisuuden työuraa, jossa pääsee muuttamaan maailmaa. Meillä nuoret osaajat pääsevät hyvinkin pian työurallaan tekemisiin isojen asioiden kanssa", Kanerva sanoo.

Päästöttömään merenkulkuun siirtymisen ohella polttokennot tuovat muutoksia laivojen suunnitteluun ja rakentamiseen. Perinteisesti laivan keskellä on potkuria pyörittävä suuri dieselmoottori, joka sanelee paljon muuta suunnittelua.

”Jatkossa ei enää tarvita pakokaasukattilaa keskellä laivaa, vaan sähköistä propulsiota tukemassa voi olla useampia pienempiä energiantuotantolähteitä hajautettuna ympäri laivaa. Tämä tuo suunnitteluun lisää vapausasteita.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Takaisin pääartikkeliin

Lisätietoa:

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Ilmakuva rannikkonäkymästä, jossa on maailmanpyörä, moderneja rakennuksia ja sininen taivas rauhallisen veden yllä.
Yhteistyö Julkaistu:
Kyberturvallisuus. Kuva: Aki-Pekka Sinikoski / Aalto-yliopisto
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Nokia Bell Labsin kanssa tukea monimuotoisuuden edistämiseen jatko-opinnoissa

Nokia Bell Labs -stipendit jaettiin Sähkötekniikan ja Perustieteiden korkeakouluissa jatko-opintoja suorittaville naisille.
Kolme ihmistä katsoo jotain kannettavan tietokoneen näytöltä hymyillen.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Hae nyt ensi kevään FITech-kursseille!

Tarjolla on lähes 200 maksutonta kurssia mm. uusiutuvan energian ja digitalisaation teemoista.
Illustration of the Internet of Things
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto ja Etla vauhdittavat 5G- ja 6G-mobiiliteknologian tutkimusta

Kauppakorkeakoulun CKIR-yksikkö ja Etla ovat käynnistäneet laajan Mobile is Global -tutkimushankkeen, jossa selvitetään geopolitiikan vaikutuksia Suomen 5G- ja 6G-ekosysteemiin. Business Finlandin rahoittama hanke avaa uusia mahdollisuuksia tulevaisuuden mobiiliviestintäverkkojen kehittämiselle ja käytölle.