Professor of Practice Pekka Mattilan johtamalle hankkeelle Suomen Akatemian rahoitus

Tutkimuksen tavoitteena on selittää suomalaisen liikkeenjohdon koulutuksen kehitystä ja ymmärtää siihen vaikuttaneita tekijöitä.
Keltainen Aalto-lippu. Kuva: Juha Juvonen / Aalto-yliopisto
Kuva: Juha Juvonen / Aalto-yliopisto

Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen sekä kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnat myönsivät rahoituksen Aalto-yliopistoon kuudelle uudelle akatemiahankkeelle. Syyskuun 2019 hausta myönnetty rahoitus näille hankkeille on yhteensä noin 2,1 miljoonaa euroa. Rahoituskausi on nelivuotinen, 1.9.2020–31.08.2024.

Kauppakorkeakoulun markkinoinnin Professor of Practice Pekka Mattilan johtama Konsortio EXED sai rahoitusta Liikkeenjohdon koulutus strategisena käytäntönä: Historian opetukset ja tulevaisuuden näkymät -hankkeelleen. Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitos sai 280 000 euroa ja tutkimuspartneri Juha Kansikas Jyväskylän yliopistosta saman summan.

Liikkeenjohdon koulutus on erittäin vaikuttavaa

Hankkeessa mukana olevan, tutkijatohtori Mikko Laukkasen mukaan tämän tutkimuksen tavoitteena on selittää suomalaisen liikkeenjohdon koulutuksen kehitystä ja ymmärtää siihen vaikuttaneita tekijöitä. Monen muun pienen maan ohella myös Suomessa liikkeenjohdon koulutusohjelmilla on ollut suuri vaikutus kokonaisten johtajasukupolvien muovautumisessa. Näin ollen liikkeenjohtajien koulutuksella on suuri vaikutus paitsi liike-elämän, mutta myös yhteiskunnan rakenteelliselle kehitykselle.

”Liikkeenjohdon koulutuksen merkityksestä huolimatta toimialaa itsessään on tutkittu vähän. Tässä projektissa nostamme sen tutkimuksen keskiöön. Tarkastelemme liikkeenjohdon koulutusta kolmessa eri roolissa: porttina suomalaisen liike-elämän huipulle, työkaluna yritysten muutosprosesseissa ja johtajien tehokkuuden sekä yhteiskunnallisen vaikutuksen ajureina. Tutkimusaineistoina käytämme monipuolisia arkistolähteitä, joihin meillä on varsin ainutlaatuinen pääsy. Ne tarjoavat meille kuvan menneestä, mutta myös linssin nykyiseen: näin johtajuus Suomessa on muotoutunut”, sanoo Pekka Mattila.

Lisätietoja:
Professor of Practice Pekka Mattila

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.