Professori Filip Tuomisto on valittu vuoden 2015 EspooAmbassadoriksi

Teknillisen fysiikan laitoksen professori, Filip Tuomisto Perustieteiden korkeakoulusta, on valittu vuoden 2015 EspooAmbassadoriksi.
espooambassador_2015_270815_web_photo_joni_viitanen_fi.jpg

Valinnan tehnyt työryhmä perusteli päätöstään Tuomiston aktiivisella toiminnalla alansa kotimaisissa ja kansainvälisissä tutkimusryhmissä ja järjestöissä. Kiireisen tutkimus- ja opetustyön ohessa Tuomisto on ennättänyt nuorella urallaan tehdä Suomea ja Aalto-yliopistoa tunnetuksi järjestäessään useita kansainvälisiä konferensseja niin Suomessa kuin ulkomailla. Kesällä 2015 Tuomisto oli pääjärjestäjänä Espoossa järjestetyssä 28th International Conference on Defects in Semiconductors -konferenssissa, joka keräsi yli 300 alan huippuosaajaa Otaniemeen.

Filip Tuomisto itse on otettu vuoden EspooAmbassador nimityksestä.

”Espoo Ambassadoriksi nimittäminen on hieno kunnianosoitus ja aion kannustaa muitakin järjestämään konferensseja Espoossa. Erityisesti Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella, mutta miksei muuallakin kuten upeassa kansallispuistossamme Nuuksiossa.”

Tuomisto aloitti ydintekniikan professorina Aalto-yliopistossa toukokuussa 2012. Filip Tuomiston tausta on materiaalien fysiikassa ja materiaalien atomitason rakenteen tutkimuksessa. Professorina hänen tutkimuksensa keskittyy muun muassa energiamateriaalien säteilynkestävyyden tutkimiseen ja ennustamiseen. Tuomisto toimii Aalto-yliopistossa myös positronifysiikan tutkimusryhmän johtajana.

Ohjelma rohkaisee tieteentekijöitä isännöimään oman alan konferensseja

EspooAmbassador toimii Suomessa ja ulkomailla Espoon kongressilähettiläänä. Filip Tuomisto on järjestyksessään seitsemäs EspooAmbassador. Palkinnon saaja julkistettiin 27.8.2015 Aalto-yliopiston Design Factoryssa pidetyssä EspooAmbassador -kutsuvierastilaisuudessa, jota isännöivät Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto.

Espoon kaupunki yhdessä Visit Espoon kanssa käynnistivät EspooAmbassador -ohjelman vuonna 2009 tavoitteena Espoossa järjestettävien kansainvälisten konferenssien määrän kasvattaminen. Ohjelma pyrkii rohkaisemaan tieteentekijöitä kutsumaan ja isännöimään oman alan konferensseja.

Katso lista edellisistä EspooAmbassadoreista, joihin lukeutuu moni Perustieteiden korkeakoulun henkilökunnasta.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.