Professori Hele Savinille WCC-tunnustuspalkinto

Apulaisprofessori Hele Savin palkittiin Word Cultural Councilin tunnustuspalkinnolla juhlallisessa palkintojenjakoseremoniassa maanantaina 17.11.
savinhele_www_fi.jpg

Savin sai professorinimityksensä jälkeen arvostetun ERC Starting Grant -apurahan tutkiakseen ilmiöitä, joita aurinkokennossa tapahtuu sen hyötysuhteen heikentyessä. Nykyisiä aurinkokennoja vaivaa usein epästabiilius: niiden hyötysuhde laskee ajan mittaan. Hyötysuhteen heikkeneminen on todellinen ongelma ja pullonkaula aurinkokennoteollisuudessa.

Vuonna 2013 Savin onnistui tutkimusryhmänsä kanssa tekemään maailman ennätyksen saavuttamalla korkeimman nanorakenteisille aurinkokennoille koskaan raportoidun 18,7 % hyötysuhteen. Samana vuonna World Economic Forum (WEF) valitsi Savinin Young Scientist 2013 -palkinnon saajaksi. Palkinnon perusteena olivat nanoteknologiaan perustuvat, aurinkoenergiaan liittyvät innovaatiot. Kunnianosoitus annetaan vuosittain maailman ansioituneimmille, alle 40-vuotiaille tieteen edelläkävijöille.

Aalto-yliopisto järjestää 16. - 20.11. kansainvälisen tiedetapahtuman Aalto University Academic Summitin, jonka osana jaetaan World Cultural Councilin (Maailman kulttuurineuvosto, WCC) tiedepalkinnot juhlallisessa seremoniassa. Seremoniassa palkitaan kaikkiaan kuusi nuorta, ansioitunutta Aallon tutkijaa.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.