Professori Helena Hyvöselle Shanghain kunniapalkinto

Aalto-yliopiston emeritaprofessori Helena Hyvönen on saanut Shanghain kaupungin myöntämän Magnolia Silver Award -kunniapalkinnon.
Magnolia Award

Magnolia Award myönnetään ulkomaalaisille, jotka ovat erityisellä tavalla myötävaikuttaneet Shanghain yhteistyösuhteisiin muiden maiden kanssa sekä Shanghain taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen.

Helena Hyvönen on tehnyt loistavaa työtä koulutuksen kansainvälistymisen eteen Donghuan yliopistossa ja muissa muodin ja designin opetusta antavissa kouluissa Shanghaissa. Hän on myös järjestänyt monia korkeantason kansainvälisiä akateemisia konferensseja sekä seminaareja (Cumulus 2010, Radical Design Week jne.) ja edistänyt koulujen ja yritysten yhteistyötä tehokkaasti.

Helena Hyvönen on toiminut rehtorina entisessä Taideteollisessa korkeakoulussa, dekaanina Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa sekä varadekaanina SCF Donghuan yliopistossa (Academic Affair). Hän sai Suomen presidentin tunnustaman kunniamerkin hienoista saavutuksistaan tekstiilin ja taiteen opetuksen saralla.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.