Professori Patrick Rinke vieraili vanhassa lukiossaan Saksassa

Patrick Rinken entisen fysiikan opettajan Ralf Prüßmeierin mukaan vierailu innosti lukiolaisia opiskelemaan entistä ahkerammin.
rinke_en_700_400_fi_fi.jpg

Professori Patrick Rinken entinen fysiikan opettaja Ralf Prüßmeier kutsui Rinken vierailulle tämän vanhaan lukioon Bad Oeynhauseniin. Vierailun aikana Rinke tapasi Immanuel Kant Gymnasiumin opiskelijoita ja kertoi heille professorin työstä, fysiikan opiskelusta ja tutkimustyöstä Aalto-yliopistossa.

”Lukioni Immanuel Kant Gymnasium Bad Oeynhausenissa näyttää yhä pitkälti samalta kuin vuonna 1994, jolloin valmistuin sieltä”, Rinke muistelee. ”Fysiikan opiskelijoiden määrä on kuitenkin kolminkertainen, mikä on suuri voitto luonnontieteille.”

Lukiolaiset kuuntelivat tarkkaavaisesti, kun Rinke kertoi urastaan ja tällä hetkellä Aalto-yliopistossa tekemästään tutkimuksesta, joka koskee valon muuntamista sähköenergiaksi. Fysiikan kurssilla oli hiljattain tutustuttu Einsteinin valosähköisen ilmiön selitykseen, ja opiskelijat olivat hyvin perillä siitä, miten aurinkokennot tai LEDit toimivat.

Lähes kaikki opiskelijoista aikovat jatkaa yliopistoon, ja monet haluavat opiskella matematiikkaa, fysiikkaa tai tietotekniikkaa. Heistä oli hienoa saada kuulla fysiikan professorin kertovan yliopistoelämästä ja opiskelijoiden haasteista.

Rinkelle fysiikkaa vuonna 1994 opettaneen Prüßmeierin mukaan vierailu innosti opiskelijoita opiskelemaan entistä ahkerammin.

Lisätietoa saksaksi:

Immanuel Kant Gymnasium
Neue Westfälische Zeitung

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.