Professori Peter Lundille tunnustus Kiinasta

Peter Lundille on myönnetty Jiangsu International Science and Technology Cooperation Award tunnustuksena hänen panoksestaan uusiutuvien energioiden kehittämisessä sekä Euroopan Unionin ja Kiinan välisen yhteistyön kehittämisessä.
Peter Lund. Photo: Anni Hanén.
Kuva: Anni Hanén.

Professori Peter Lundille on myönnetty Jiangsu International Science and Technology Cooperation Award 22. tammikuuta 2021. Tunnustus myönnettiin hänen panoksestaan tutkimusyhteistyöstä Kiinan ja Jiangsun provinssin kanssa uusiutuvien energialähteiden alueella. Yhteistyö on johtanut merkitseviin tuloksiin aurinkoenergian, polttokennojen, energian varastoinnin ja energiajärjestelmien kehittämisessä. Hän on vuodesta 2013 ollut myös aktiivisesti kehittämässä yhteistyötä Kiinan ja Euroopan Unionin välillä.

Jiangsun provinssi on tunnettu muun muassa puhtaan energian ja tekoälyn tutkimuksesta. Se tulee olemaan keskeisessä roolissa Kiinan tulevassa energiamuutoksessa, jonka tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalisuus vuonna 2060.

Peter Lund on kunniaprofessori Nanjingin, Jiangsun provinssin pääkaupungin, yliopistossa (Southeast University).

”Kiina on yksi maailman johtavia maita puhtaan energian alueella. Lisäksi se on aloittamassa suurta harppausta päästöjen leikkaamisessa. Alan tutkijalle siis mitä kiinnostavin tapaus”, Peter Lund sanoo.

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.