Professori Sopanen räätälöi materiaaleja ledeihin ja lasereihin

Optoelektroniikan sovellukset ovat osa kaikkien arkipäivää.
markkusopanen_fi.jpg

TkT Markku Sopanen nimitettiin Mikro- ja nanotekniikan laitoksen professoriksi 1.10.2014. Sopasen erikoisalana on optoelektroniikka.

Kun materiaalitekniikan osaaminen yhdistetään ainutlaatuisiin laitteisiin, on optoelektroniikan yksikön valmistamille led- ja laser-komponenteille kysyntää niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Optoelektroniikan sovellukset ovat osa kaikkien arkipäivää. Led-valaistus on tullut jäädäkseen ja niin CD- ja DVD-soittimet, Blu-ray -tekniikka kuin led-näytötkin perustuvat puolijohteisiin. Yksi uusi sovelluskohde ovat laser-projektorit.

– Vuonna 1993 meille asennettiin ensimmäinen MOVP-laite, jolla valmistetaan lasereissa ja ledeissä tarvittavia puolijohdekerroksia. Tämä tekniikka on ainutlaatuista Suomessa ja parhaillaan Micronovan puhdastilan yhteyteen asennetaan kolmatta laitetta.

Yksi esimerkki yhteistyöprojekteista on jäteveden puhdistus lääkeaineista UV-ledien avulla. Runsaasti mediahuomiota sai taannoin myös Washingtonin yliopiston vierailevan professorin kanssa kehitetyt kyynelnestettä mittaavat ”terminaattorin” pillolinssit, joiden ledeihin tarvittiin langattomasti syötettyä energiaa.

– Varsinkin led-valaistus ja galliumnitridipohjaiset materiaalit ovat viime aikoina yleistyneet hurjasti. Galliumnitridi on noussut yhdeksi tärkeimmäksi materiaaliyhdisteeksi.

Galliumnitridin käyttöä tutkitaan myös tehoelektroniikassa. Se on yksi harvoja materiaaleja, josta voidaan valmistaa sekä suuritehoisia että nopeita komponentteja, jotka kestävät myös hankalia olosuhteita.

Materiaalien räätälöinnistä koripallokentille

Sopasta kiehtoo optoelektroniikassa mahdollisuus päästä rakentamaan materiaaleja.

– Opiskelin aikanaan teknillistä fysiikkaa ja jo silloin minua kiinnosti optoelektroniikassa se insinöörimäinen tapa, jolla puolijohdemateriaalien kerrosrakenteita tehdään. On kiehtovaa pystyä räätälöimään eri tarkoitukseen sopivia materiaaleja.

Myös urheilu tuo iloa elämään. Nuorena poikana alkanut koripalloharrastus peluutti Sopasta vielä kolme vuotta sitten miestensarjan 5-divisioonassa. Nyt hän on siirtynyt koripallossa katsomon puolelle ja seuraa tiiviisti myös muita urheilulajeja.

– Työporukan kanssa pelaamme viikoittain salibandyä. Kun työkaverit kohtaavat pelissä ja pukuhuoneessa, vapautuu porukka ihan eri tavalla kuin labran käytävillä kohdatessa.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.