Professori Tapio Luttisen kirjoittama Liikennepolitiikan etiikka palkittiin

Monitulkintaiset arvot ja liikennepolitiikan etiikan kysymykset haastavat liikennesuunnittelijoita ja päätöksentekijöitä.
Väylät & Liikenne -tapahtuman palkintojenjakotilaisuus. Professori Tapio Luttinen kuvassa oikealla.

Professori Tapio Luttisen kirjoittama Liikennepolitiikan etiikka palkittiin Väylät & Liikenne -tapahtuman parhaana esitelmänä 5.–6. syyskuuta Tampere-talossa.

”Liikennepolitiikan taustalla olevien arvojen monitulkintaisuuden ja eettisten teorioiden perusteiden tuntemus voi vahvistaa liikennepoliittista valmistelua ja päätöksentekoa auttamalla syvemmin ymmärtämään ja analysoimaan liikennepolitiikan ongelmia ja niihin liittyvää mielipiteiden kirjoa”, Luttinen kiteyttää tiivistelmässään.

Esitelmä lisää liikennesektorin asiantuntijoiden, suunnittelijoiden ja päättäjien ymmärrystä liikennesektorilla käytävästä keskustelusta, viestinnästä ja päätöksenteosta sekä antaa arvokkaita eväitä rakentavaan kehittämiseen. Järjestelytoimikunta oli vaikuttunut esitelmän avaamasta tarkkanäköisestä pohdinnasta.

Palkinnot jakoi johtaja Jarkko Niittymäki Ramboll Finland Oy:stäja päivien järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, toimitusjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä

”Esitelmän sisältö liittyy kiinteästi liikenteestä, liikenteen ja maankäytön yhteensovittamisesta ja suunnittelusta käytävään ajankohtaiseen keskusteluun”, Nina Raitanen kiittelee.

Alle 30-vuotiaiden sarjassa parhaana esitelmänä palkittiin ”Ääniympäristön vaikutus matkustuskokemukseen”, Pyry Survo, WSP.

Kunniamaininnalla palkittiin ”Tietomallintamisen vaikutukset infrahankkeiden kustannussuunnitteluun”, kirjoittajana Laura Saarlo, VR Track. Esitelmä kertoo, miten kustannussuunnittelua voidaan kehittää hyödyntämällä tietomallintamista. Tietomallintamisen mahdollisuudet voivat parhaassa tapauksessa mahdollistaa esimerkiksi alhaisempia urakkahintoja ja parempaa riskin hallintaa.

Esitysten kirjalliset tiivistelmät ovat verkossa sivulla: https://tapahtumat.tieyhdistys.fi/vaylat-liikenne/vaylat-liikenne/esitelmajulkaisu-2018/

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.