Professori Zhipei Sunille myönnettiin johtavan fotoniikan alan järjestön fellow-jäsenyys

Optical Society -järjestö antoi tunnustuksen Sunin uraauurtavasta tutkimuksesta kaksiulotteisten materiaalien fotoniikan ja optoelektroniikan sovelluksista.
professor zhipei sun portrait. image anni hanen-kajander / aalto university
Zhipei Sun. Kuva: Anni Hanen-Kajander / Aalto-yliopisto.

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun professori Zhipei Sun nimitettiin optiikan ja fotoniikan alan johtavan kansainvälisen ammattijärjestön Optical Societyn (OSA) fellow-jäseneksi. Tunnustuksen perusteena on Sunin uraauurtava tutkimus matalaulotteisten materiaalien fotoniikan ja optoelektroniikan sovellusten parissa.

Zhipei Sun toimii professorina ja tutkimusryhmän johtajana Elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella. Hänen tutkimuksensa keskittyy kaksiulotteisten kerrostettujen materiaalien hyödyntämiseen erilaisissa fotoniikan sovelluksissa. Hän osallistuu myös Suomen Akatemian Fotoniikan tutkimuksen ja innovaatioiden lippulaiva PREINin ja kvanttiteknologian kansallisen huippuyksikön Quantum Technology Finland QTF:n toimintaan.

OSA Fellow -jäsenyys on kunniamaininta, joka myönnetään optiikan ja fotoniikan alan edistämisestä korkeintaan kymmenelle prosentille järjestön jäsenistä. Tänä vuonna OSA:n johtokunta nimitti yhteensä 118 jäsentä 24 maasta fellow-jäseniksi näiden saavutuksista muun muassa alan tutkimuksen, koulutuksen ja liiketoiminnan saralla.

Lehdistötiedote OSA:n verkkosivuilla.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Joukko ihmisiä kävelee Lehmuskujaa pitkin kesällä
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vahva kokonaistulos: Suomen Akatemialta 27,5 miljoonaa euroa tutkimukseen

Akatemiatutkija- ja akatemiahankerahoituksen sai yhteensä 52 aaltolaista. Aalto-yliopistolle myönnetty rahoitus on kokonaisuudessaan 27,5 miljoonaa euroa.
A logo. Photo: Mikko Raskinen
Nimitykset, Yhteistyö Julkaistu:

Kolme uutta professoria Sähkötekniikan korkeakouluun

Apulaisprofessorit Gopika Premsankar ja Johannes Arend sekä associate professori Marko Kosunen nimitettiin professorien urapolulle tammi-kesäkuun 2024 aikana.