Uutiset

Punaiset Coca-Cola korit siirtyvät historiaan

Muotoilun opiskelijat miettivät vuosikymmeniä käytössä olleiden korien muovimateriaalin uusia käyttömahdollisuuksia.
Kuva: Anna Berg

Lähellä on aika, jolloin klassisia, punaisia Coca-Cola–pullokoreja löytyy enää yksittäisistä paikoista koristeina ja sisustuselementteinä – kuten on käynyt Coca-Colan 50-luvulla käytössä olleille keltaisille puukoreille.

Muista muovikoreista erottuvat punaiset lasipullokorit ovat katoamassa markkinoilta, sillä Sinebrychoff ei ole viime syyskuun jälkeen enää valmistanut Coca-Colaa korkeakaulaisiin lasipulloihin investoituaan uuteen lasipullolinjaan. Siten myös näille pulloille tarkoitetut korit ovat käyneet tarpeettomiksi.

- Coca-Cola otti yhteyttä ja kertoi heidän suunnitelmistaan ottaa korit pois markkinoilta. Näin potentiaalin näistä koreista syntyvässä raakamateriaalissa ja sovimmekin 2000 korin lahjoituksesta muotoilun opiskelijoidemme käyttöön. Nyt 20 opiskelijaamme tutkivat koreja raakamateriaalina Experimental Design -kurssilla, kertoo kurssin lehtori Anna van der Lei.

Kiertotaloudessa on tärkeää löytää ratkaisu siihen, miten roskaksi helposti luokiteltava materiaali muutetaan haluttaviksi ja arvostetuiksi tuotteiksi. Kierrätetyn materiaalin käyttö on tulevaisuutta.

- Muovi ei ole roskaa, vaan arvokasta materiaalia, joka voidaan ja tulee käyttää uudelleen. On hienoa, että Aalto-yliopiston muotoilun opiskelijat tutkivat ja miettivät pullokoreistamme saatavan muovimateriaalin mahdollisuuksia osana omaa opiskelijaprojektiaan. Tuloksia näemme myöhemmin tänä vuonna, sanoo Suomen Coca-Colan viestintäpäällikkö Théa Natri. 

Opiskelijat tutkivat erilaisten työkalujen ja teknologian avulla muovia raakamateriaalina ja työstävät kokoelman materiaalinäytteitä. Tämän vaiheen jälkeen opiskelijat valitsevat yhden näistä näytteistä ja muuntavat sen täysin uudenlaiseksi konseptiksi. Kaikki materiaalinäytteet ja uusi syntyvä konsepti kerätään esille myöhemmin tänä vuonna näyttelyksi, joka esittelee muovijätteen uusia käyttömahdollisuuksia.

Lisätietoja:
Aalto-yliopiston yrityssuhteet, Pirita Posti, +358 50 3646381, [email protected]
Aalto-yliopiston muotoilun laitos, Anna van der Lei, +358 503000914, [email protected]
Coca‐Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, tnatri@coca‐cola.com

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Punatakkinen ja -hattuinen henkilö seisoo lumisella mäellä, katsellen jäistä jokea ja vuoria taustalla.
Opinnot Julkaistu:

Kaikille avoimia verkkokursseja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Aloita uusi vuosi opettelemalla suunnitteluun ja luovuuteen liittyviä uusia taitoja!
Kuva Thesis Day -tapahtumasta vuodelta 2024. Kuvassa näkyy työnantajien edustajia ja opiskelijoita, jotka etsivät lopputyöprojektia.
Yhteistyö Julkaistu:

Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat strategisen sopimuksen uudesta viisivuotisesta kumppanuuskaudesta

Yhteistyö sisältää panostuksia Otaniemeen, yritys- ja innovaatiotoimintaan sekä kansainvälisten osaajien juurtumiseen.

Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.