Puolison kanssa työskentely nostaa naisten tuloja

Yrittäjäpariskunnat ja yhdessä työskentelevät parit tasapainottavat henkilökohtaisia ansioitaan, kertoo tuore tutkimus.
BIZ main building
Kauppakorkeakoulu. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Uusi tutkimus osoittaa, että kollegoina työskentelevillä pariskunnilla on poikkeuksellisen suurella todennäköisyydellä samantasoiset tulot. Aiempien tutkimusten perusteella on oletettu, että naiset ansaitsevat usein hieman puolisoansa vähemmän vallalla olleiden sukupuolinormien takia, joiden mukaan naisten tulee välttää tienaamasta enemmän kuin puolisonsa.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun taloustieteen laitoksen vieraileva professori, tohtori Natalia Zinovyeva, ja Wienin taloustieteen instituutin taloustieteilijä, tohtori Maryna Tverdosup, julkaisivat uuden tutkimuksen, jossa kuitenkin löydettiin erittäin vahvaa tukea sille, että tulojen tasaantuminen on seurausta yksityisyrittäjäpariskuntien ja yhdessä työskentelevien pariskuntien pyrkimyksistä tasapainottaa henkilökohtaisia ansioitaan.

Kun pariskunnat siirtyvät yksityisyrittäjiksi, puolisoiden kannattaa pyrkiä tasaamaan tulonsa, sillä se voi auttaa vähentämään tuloveroja, helpottamaan kirjanpitoa tai välttämään tarpeetonta neuvottelua perheen sisällä. Tämän seurauksena pariskuntien tulot tulevat paljon tasa-arvoisemmiksi verrattuna tyypilliseen tilanteeseen, jossa nainen ansaitsee vain noin 42 prosenttia perheen tuloista.

On huomionarvoista, että naiset hyötyvät myös kumppaninsa kanssa samassa yrityksessä työskentelemisestä, mahdollisesti paremman palkkaneuvotteluaseman takia.

Tutkimuksessa käytettiin suomalaista työnantaja- ja työntekijädataa, joka sisältää yksityiskohtaista tietoa koko Suomen väestön yksilökohtaisesta työ- ja ansiohistoriasta vuosilta 1988–2014.

”Tuloksemme eivät tarkoita, etteikö sukupuolinormeilla olisi merkitystä avioliitossa ja naisten työvoimaa koskevissa päätöksissä. On mahdollista, että normin merkitys kasvaa vähitellen naisten suhteellisen ansiotason noustessa, mutta tässä ei ole jyrkkää eroa siihen, mitä puolisot ajattelevat ansioiden tasa-arvoasioista”, Zinovyeva sanoo.

Tutkimus julkaistiin American Economic Journal: Applied Economics -lehdessä.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.