QS-ranking listasi Aallon sijalle 140 maailmassa

Aalto on Suomen ykkönen tutkimusviittausten suhteellisessa määrässä ja työnantajamielikuvassa.
students-design-shop-installation

Tuoreessa QS World University Rankings 2019 -yliopistovertailussa Aalto-yliopiston kokonaissijoitus on 140. Sijoitus on vaihdellut neljän viime vuoden aikana 130:n ja 140:n välillä, mikä merkitsee kuulumista yhden prosentin parhaimmistoon maailman yliopistoista.

QS-vertailussa yliopistoja arvioidaan kuudella mittarilla, joilla on hieman erilaiset painoarvot. Aalto oli viime vuoden tapaan Suomen paras neljällä alueella: tutkimusviittausten suhteellinen määrä, työnantajamielikuva sekä kansainvälisen akateemisen henkilöstön ja kansainvälisten opiskelijoiden suhteellinen määrä. Muita mittareita ovat akateeminen maine, jossa Aalto on Suomen kakkonen, sekä opiskelija-opettaja-suhdeluku, jossa Aalto on viides.

Tutkimusviittausten määrä on laskettu Scopus-tietokannan tiedoista ja se on suhteutettu tutkimushenkilöstön määrään sekä normalisoitu viiden päätieteenalan mukaan. Työnantajamielikuva perustuu mainekyselyyn, johon kerättiin näkemyksiä yli 40 000 työnantajalta ympäri maailmaa. Akateeminen mielikuva perustuu noin 80 000:n yliopistoissa tai tutkimuslaitoksissa työskentelevän vastaajan arvioihin.

QS:n ranking-listalle on valikoitu mukaan noin tuhat yliopistoa. Kaikkiaan QS laskee maailmassa olevan noin 26 000 yliopistoa.

QS (Quacquarelli Symonds) on yksi merkittävimmistä yliopistovertailuista. Sen laatimassa nuorten alle 50-vuotiaiden yliopistojen vertailussa Aalto-yliopisto sijoittui seitsemänneksi maailmassa.  Yleisrankingien lisäksi QS tuottaa tieteenalakohtaisia ja alueellisia ranking-listoja. Ala- ja aihekohtaiset ranking-listat ovat Aallolle relevantimipia kuin yleisrankingit, koska yliopisto on erikoistunut tekniikkaan, talouteen ja taiteeseen.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.