Raide-Jokerin rakentaminen alkaa 3. kesäkuuta Maarintiellä

Rakentamista valmistellaan puunkaadoilla toukokuussa.
Raide-Jokeri havainnekuva Ainonaukio, Otaniemi Kuva: Raide-Jokeri
Havainnekuva Otaniemestä. Kuva: Raide-Jokeri

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamista valmistellaan jo toukokuun aikana, jotta rakentaminen voidaan aloittaa mahdollisimman tehokkaasti heti kesäkuun alussa. Valmisteleviin töihin kuuluu puunkaatoja Otaniemessä Maarintiellä ja Vaisalantiellä sekä Helsingissä Patterimäen länsipuolella. Puita kaadetaan tulevien raitiotien ja kadun linjausten sekä Patterimäessä myös uuden pelastustien alta.  Puunkaatoalueet on suunniteltu tarkasti niin, että kaatoja tehdään vain sen verran kuin on välttämätöntä.

Otaniemessä Maarintien nykyisen jalankulku- ja pyörätien eteläpuolelta kaadetaan puita noin 250 metrin matkalta kadun uuden linjauksen kohdalta. Vaisalantien pohjoispäässä kaadetaan puita pikaraitiotien linjauksen kohdalta ja muutama yksittäinen puu työmaatukikohdan alueelta. Puiden kaato aloitetaan viikolla 21 ja valmistuu toukokuun aikana. Työn toteuttaa Raide-Jokeri-allianssin aliurakoitsija.

Raide-Jokeri aikataulu Kuva: Raide-Jokeri
Raide-Jokerin aikataulu. Kuva: Raide-Jokeri

Varsinaiset rakentamistyöt käynnistyvät Maarintiellä kesäkuussa

Rakentaminen alkaa tulevan kesän aikana yhteensä 22 eri kohteessa Helsingissä ja Espoossa. Töiden kesto eri kohteissa vaihtelee vuodesta neljään vuoteen. Rakentaminen aloitetaan valmistelevilla töillä eli työnaikaisten liikennejärjestelyjen ja työmaatukikohtien rakentamisella. Työmaatukikohtien tieltä poistetaan paikoin puustoa ja pintamaata sekä rakennetaan uusia vesijohtoliitoksia.

Espoossa pikaraitiotien rakentaminen alkaa maanantaina 3. kesäkuuta Maarintiellä ja Ravitiellä.

Maarintiellä tehdään ensimmäisinä töinä työnaikaisten liikennejärjestelyjen rakentamisen jälkeen pintamaanpoistoja, maaleikkauksia ja pohjanvahvistustöitä. Lisäksi jo viime syksystä asti Laajalahdessa Kehä I:n itäpuolella käynnissä ollut 110 kilovoltin voimajohdon maakaapelointityö jatkuu lokakuuhun asti.

Kesäkuun aikana työt aloitetaan yhteensä 13 eri kohteessa ja elokuussa yhdeksässä uudessa kohteessa. Tulevan kesän rakennustöiden vaikutuksista muun muassa liikenteeseen kerrotaan tarkemmin toukokuun aikana.

Heinä–elokuussa rakentaminen alkaa yhdeksässä uudessa kohteessa

Loppukesällä kesäkuussa aloitetut rakennustyöt jatkuvat ja työt aloitetaan lisäksi yhdeksässä uudessa kohteessa. Espoossa rakentaminen aloitetaan heinä-elokuussa Maarinrannantiellä, Tietotiellä, Konemiehentiellä, Linnoitustiellä ja Turunväylän ylittävällä uudella Impilahdensillalla. Helsingissä työt siirtyvät Pitäjänmäentiellä Pajamäentien liittymästä itää kohti.

Teksti: Raide-Jokeri

Raide-Jokerin rakentaminen alkaa maanantaina 3. kesäkuuta useassa kohteessa
Raide-Jokerin rakentamista valmistellaan puunkaadoilla toukokuussa
Raide-Jokeri

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.