Raimo P. Hämäläiselle palkinto vaikuttavasta työstä ryhmäpäätöksenteossa

INFORMS Group Decisions and Negotiations -palkinnon saanut emeritusprofessori Raimo P. Hämäläinen on soveltanut ryhmäpäätöksenteon teorioita ja malleja menestyksekkäästi erityisesti energiapolitiikassa, ympäristösuunnittelussa ja ydinonnettomuustilanteiden hallintaan varautumisessa.
Picture of Professor Raimo Hämäläinen

Aallon matematiikan ja systeemianalyysin laitoksen emeritusprofessori Raimo P. Hämäläinen on vuoden 2021 INFORMS Group Decisions and Negotiations -palkinnon saaja. INFORMS on johtava kansainvälinen operaatiotutkimuksen, analytiikan, johtamistieteen, taloustieteen, käyttäytymistieteen, tilastotieteen, tekoälyn, datatieteen, sovelletun matematiikan ja muiden vastaavien mallintamisen alojen tutkijoiden seura. Palkinnon myöntöperusteissa korostetaan Hämäläisen merkittävää työtä useilla eri aloilla, mikä on johtanut konkreettisten päätöksentekoprosessien työkalujen kehittämiseen.

"Olen todella ilahtunut tästä palkinnosta. Samalla olen kiitollinen yhteistyökumppaneilleni ja kollegoilleni, jotka ovat vuosien mittaan työskennelleet kanssani ryhmäpäätöksentekoon ja osallistamiseen liittyvissä tutkimushankkeissa", sanoo Hämäläinen.

Palkinto myönnettiin vuoden 2021 GDN-konferenssissa, joka pidettiin verkossa kesäkuussa. Myöntöperusteissa mainitaan, että Hämäläisen kontribuutio ryhmäpäätöksenteon ja neuvottelujen (Group Decision and Negotiation, GDN) kentällä on merkittävä. Hän on kansainvälisesti tunnustettu tutkija useilla aloilla, kuten monikriteerisessä päätöksenteossa, ympäristömallinnuksessa, systeemiajattelussa ja ihmisen toiminnan huomioivassa operaatiotutkimuksessa. Hänen teoreettinen työnsä sisältää epävarmuuden huomioivia ja dynaamisia lähestymistapoja monikriteerisiin malleihin sekä peliteoreettisia neuvottelumenetelmiä. Hänen tutkimuksensa on johtanut laajasti käytettyjen päätöksenteon tukiohjelmistojen kehittämiseen. Hämäläinen on soveltanut teorioita ja malleja menestyksekkäästi useisiin merkittäviin ongelmiin erityisesti energiapolitiikassa, ympäristösuunnittelussa ja ydinonnettomuustilanteiden hallintaan varautumisessa.

Palkinnon saa vuosittain henkilö, joka on työllään merkittävästi vaikuttanut ryhmäpäätöksentekoon ja neuvotteluihin liittyvään tutkimukseen. Palkinnon perusteena olevat ansiot voivat olla viimeaikaisia tai perusteena voi olla palkinnonsaajan koko elämäntyö.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.