Rakennusfysiikan tutkimus palkittiin kansainvälisessä seminaarissa

Artikkelissa tutkittiin tuuletusvälin toimintaa yläpohjarakenteissa ja puuverhoilluissa ulkoseinissä.
Klaus Viljanen

Rakennustekniikan laitoksella opiskelevan tohtorikoulutettavan Klaus Viljasen artikkeli Hygrothermal Behavior of Ventilation Cavities in Highly Insulated Envelopes (Hyvin eristettyjen ulkovaipparakenteiden tuuletusvälin lämpö- ja kosteustekninen toiminta) palkittiin Tallinnassa 7.‒9.9.2020 pidetyssä Nordic Symposium on Building Physics -konferenssissa parhaan artikkelin palkinnolla yhdessä neljän muun artikkelin kanssa. Konferenssissa esiteltiin yhteensä 254 tiedeartikkelia ja konferenssi onkin kansainvälisesti suurin rakennusfysiikan konferenssi.

Artikkelissa tutkittiin tuuletusvälin toimintaa nykyaikaisissa hyvin eristetyissä yläpohjarakenteissa ja puuverhoilluissa ulkoseinissä. Pitkäaikaiset mittaukset osoittivat, että hyvä eristys alentaa tuuletusvälin lämpötilaa, mikä nostaa hieman ilmavälin suhteellista kosteutta. Seinärakenteiden toiminta säilyi kuitenkin pääosin hyvällä tasolla, mikä saattaa johtua puujulkisivujen lämmöneristyskyvystä.

”Väitöstyön seuraavassa vaiheessa selvitetään tarkemmin julkisivurakenteen lämmöneristävyyden merkitystä rakenteen kosteustekniselle toiminnalle”, Viljanen kertoo.

Palkitussa artikkelissa suurimmat haasteet ilmavälin toimivuudessa havaittiin yläpohjarakenteissa. Ulkoseinärakenteita parempi lämmöneristys ja kattorakenteiden ulkopuolinen säteilylämmönsiirto viilentävät ilmaväliä kattorakenteissa kylmänä vuodenaikana, mikä yhdistettynä esimerkiksi rakennuskosteuteen voi heikentää ilmavälin toimivuutta. Jatkotutkimuksessa selvitetäänkin myös mahdollisuuksia parantaa kattorakenteiden lämpö- ja kosteusteknistä toimivuutta.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu / Kuva Roope Kiviranta
Nimitykset Julkaistu:

Professorinimityksiä Kauppakorkeakoulussa

Prottoy Akbarin, Pablo Warnesin, Erkki Vihriälän ja Christoph Huberin nimitykset astuvat voimaan 1.8.2024.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Aallon logo talon katolla
Nimitykset Julkaistu:

Neljä uutta professoria Insinööritieteiden korkeakouluun

Työelämäprofessorit Hannele Holttinen ja Teemu Manderbacka sekä apulaisprofessorit Mikko Suominen ja Risto Ojala nimitettiin professorien urapolulle tammi-kesäkuun 2024 aikana.