Raskausdiabeteksen hoitoon tekoälyä hyödyntävä sovellus

Tekoäly mahdollistaa yksilöllisen ennusteen odottavalle äidille ja syntyvälle lapselle. Yksilöllisten suositusten tavoitteena on käyttäjän kannalta positiivinen kokemus ja samalla glukoositason kannalta hyödyllinen toiminta.
Mobiilisovelluksen tavoitteena on yksilöllinen ennustaminen ja positiivisiksi koetut, käyttäjälle räätälöidyt suositukset. Kuva: Giulio Jacucci.

Suomessa synnyttää vuosittain noin 52 000 naista, joista raskausdiabeteksen saa 18 prosenttia eli lähes 10 000. Heistä karkeasti puolet sairastuu myöhemmin kakkostyypin diabetekseen.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) koordinoima ekosysteemi CleverHealth Network käynnistää ensimmäisen kehitysprojektinsa Business Finlandin myöntämän rahoituksen myötä. CleverHealth Networkin pääpartnereita raskausdiabetes-projektissa ovat HUS, Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Elisa ja Fujitsu.

Projektin tavoitteena on parantaa raskausajan diabeteksen hoitoa ja seurantaa kehittämällä hoitoprosessin tueksi mobiilisovellus, joka mittaa ja tallentaa pilveen reaaliaikaisesti äidin jatkuvan verensokerin, fyysisen aktiivisuuden, ravinnon, sykkeen sekä päivittäisen painon.

”Vaikuttamalla elämäntapoihin ja ravitsemukseen raskauden aikana, voidaan todennäköisesti vähentää kakkostyypin diabetekseen sairastuvien äitien määrää sekä lapselle siirtyviä terveysriskejä, ja näin parantaa myös tulevien sukupolvien terveyttä. Sovellus auttaa potilasta oppimaan, miten ruokavalio, aktiivisuus ja uni vaikuttavat verensokeritasoihin ja painon kehitykseen, ja tätä kautta raskauden kulkuun sekä vastasyntyneen terveyteen”, kertoo projektin tutkimusjohtajana toimiva naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Saila Koivusalo.

Tiedot välittyvät sovelluksen kautta reaaliaikaisesti hoitohenkilökunnalle, joka voi tarvittaessa antaa ohjausta ja tukea oppimisessa.

Projektin kehitystyössä hyödynnetään koneoppimista, jonka avulla voidaan räätälöidä potilaan riskiprofiilin mukainen, yksilöllisiä tarpeita vastaava ohjaus ja hoito. Tekoäly mahdollistaa myös ennusteiden tekemisen sekä äidin, että syntyvän lapsen tulevasta terveydestä.

”Tavoitteena on pitää glukoositaso alhaisena, ja tätä varten mallinnamme sekä ennusteita että suosituksia. Ennusteet kertovat räätälöidysti, mitä glukoositasolle tapahtuu, jos odottava äiti lähtee esimerkiksi kävelylle. Myös suosituksissa otetaan huomioon yksilöllisyys: tavoitteena on käyttäjän kannalta positiivinen kokemus ja samalla glukoositason kannalta hyödyllinen toiminta”, kertoo akatemiatutkija Pekka Marttinen Aalto-yliopistosta.

Lisätietoja:

Pekka Marttinen
Akatemiatutkija
Aalto-yliopisto

Mirka Tammi
CleverHealth Network –projektijohtaja
HUS

Saila Koivusalo
Raskausdiabetes-projektin tutkimusjohtaja
p.  040 725 0620

HUS tiedote

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.