Rehtori Tuula Teerille merkittävä tunnustus koulutuksen edistämisestä

Arvostettu CASE Europe Leadership Award myönnettiin ensimmäistä kertaa pohjoismaisen yliopiston rehtorille.
Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri. Kuva: Aalto-yliopisto/Janne Lehtinen

CASE Europe Leadership Award jaetaan vuosittain tunnustuksena merkittävästä työstä koulutuksen edistämiseksi. Palkinnon myöntää maailman laajimpiin koulutusalan järjestöihin lukeutuva CASE (Council for Advancement and Support of Education). Tämän vuotinen palkinto myönnettiin Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teerille 1.9. Brysselissä järjestetyssä tilaisuudessa.

– Tuula Teeri on tehnyt erinomaista työtä luodessaan monialaista yliopistoa, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Hänen johdollaan Aalto-yliopisto on vakiinnuttanut asemansa yhtenä Suomen johtavista yliopistoista, jolla on vahva ja ainutlaatuinen identiteetti. Olemme iloisia voidessamme antaa tunnustusta näille saavutuksille palkinnon myötä, sanoo CASE Europe -organisaation toimitusjohtaja John Middleton.

– On hienoa, että CASE on kääntänyt katseensa Suomeen ja Pohjoismaihin. Olen hyvin iloinen saamastani tunnuksesta. Siihen johtanut työ on tehty yhdessä kaikkien aaltolaisten sekä lukuisten kumppaniemme ja lahjoittajiemme kanssa – kiitos kuuluu kaikille, jotka tekevät työtä koulutuksen ja tutkimuksen edistämiseksi Aallossa, Suomessa, Euroopassa ja maailmanlaajuisesti, Tuula Teeri sanoo.

Tuula Teeri aloitti Aalto-yliopiston ensimmäisenä rehtorina vuonna 2009.

CASE

Council for Advancement and Support of Education on yksi maailmaan laajimmista koulutusalan yhdistyksistä. Sillä on yli 3650 oppilaitosjäsentä 80 maassa ympäri maailmaa. CASE edistää koulutusta tukemalla oppilaitoksia ja niissä työskenteleviä ammattilaisia esimerkiksi alumnisuhteiden, viestinnän ja markkinoinnin sekä yhteiskunnallisen vaikuttamisen aloilla.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto lisää toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi

Aalto-yliopisto on kartoittanut tärkeimpiä toimenpiteitä ilmastopäästöjen vähentämiseksi kaikilla yliopiston toiminnan alueilla. Suurimmat päästövähennykset saadaan energian hankinnasta ja käytöstä.