Rekisteröidy avoimen tutkimuksen koulutuksiin

Aalto-yliopisto tarjoaa kahdesti vuodessa ilmaista koulutusta tutkimusdatanhallinnasta ja avoimesta tieteestä. Kouluttajina toimivat Aallon data-agentit, lakihenkilöt sekä myös muutama vieraileva asiantuntija. Ilmoittaudu nyt kevään koulutuksiin!
Yellow post-it notes with different white symbols on them and a hand grabbing one of the notes.

Olitpa kokenut tutkija tai vasta urasi alussa, koulutuksemme tarjoavat arvokkaita tilaisuuksia parantaa työtapojasi, oppia uutta ja päivittää jo olemassa olevaa osaamista. Luennot ovat edelleen avoimia ja maksuttomia myös Aallon ulkopuoliselle osallistujille, eivätkä ne pääsääntöisesti vaadi aihepiirien aiempaa osaamista. Koulutusten ensisijaista kohderyhmää ovat tutkijat, yliopistojen henkilökunta ja opiskelijat, mutta kuka tahansa on tervetullut osallistumaan. Joka koulutuskaudella sisällytämme mukaan myös täysin uusia aiheita sekä päivitämme toistuvien koulutusten sisältöjä palautteiden perusteella.

Uusia aiheita tänä keväänä ovat esimerkiksi:

Kaikki kevään koulutukset

Monet webinaareistamme tallennetaan ja julkaistaan Aalto Research Services YouTube-kanavalla, josta löydät myös aiempien vuosien tallenteita. Kaikkiin koulutuksiin sisältyy aina jonkin verran vuorovaikutteisuutta tai lopuksi kysymys- ja vastausosuus, jota ei tallenneta yksityisyytesi suojelemiseksi. Rohkaisemme kaikkia osallistumaan keskusteluun ja esittämään kysymyksiä asiantuntijoillemme. Osa koulutuksista sisältää jonkin verran erityisesti aaltolaisia koskevaa tietoa, mutta näissäkin perusperiaatteet ovat yleispäteviä.

Nähdään kevään koulutuksissa!

Kysymyksiä koulutuksista tai datanhallinnasta voi lähettää tutkimusdatan hallinnan tukiosoitteeseen: [email protected]

Lisätietoa tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä Aallossa:

Tutkimusdatan hallinta ja avoin tiede

Tutkimusdatan hyvä hallinta on osa laadukasta tutkimusprosessia ja luo kilpailuetua. Sivu kokoaa Aalto-yliopiston tuen, palvelut ja ohjeet tutkimusdatan hallintaan.

People talking with each other

Avoimen tieteen ja tutkimusdatan hallinnan koulutukset

Tarjoamme kaikille avoimia, ilmaisia koulutuksia tutkimusdatan hallinnasta ja avoimesta tieteestä.

RDM & Open Science Training

Data-agentit

Data-agentit ovat tutkijoita, jotka toimivat tutkimusdatan hallinnan asiantuntijoina laitoksillaan ja kouluissaan.

Viisi henkilöä työskentelee pöydän ympärillä / Unto Rautio

Avoin tiede ja tutkimus

Avoin tiede on merkittävä tapa edistää tiedettä ja tieteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa sekä mahdollistaa uudenlaista yhteistyötä ja innovaatioita.

IT portfolio management

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.