Sähköpajakurssilaiset esittelivät lopputöitään

Loppuseminaarissa nähtiin muun muassa itse suunnitellut robottikädet, huoneskanneri ja sivusuuntaan liikkuva auto.

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa järjestettävä sähköpaja-kurssi keräsi tänä syksynä opiskelijoita useista koulutusohjelmista ja eri vuosikursseilta. Kurssin opiskelijamäärä kasvoi viime syksystä 70:llä.

– Poikkitieteellisyys toteutui mielestäni parhaiten ryhmässä, jossa oli mukana matemaatikko, fyysikko, biolainen ja automaatio-opiskelija, kurssin vetäjä, lehtori Kimmo Silvonen totesi.

Tiistaina 16.12.2014 järjestetyssä loppuseminaarissa nähtiin monenlaisia töitä muun muassa itse suunnitellut robottikädet, huoneskanneri, sivusuuntaan liikkuva auto ja hahmontunnistuksella ohjattu ase. Opiskelijaryhmiä oli yhteensä 45. Osa 2-4 hengen ryhmistä koostui kokonaan ensimmäisen vuoden automaatio- ja informaatioteknologian ohjelman opiskelijoista, osassa oli mukana sähkötekniikan korkeakoulun vanhempia tai muiden koulutusohjelmien opiskelijoita.

– Mahtava kurssi. Olen oppinut syksyn aikana paljon asioita tekemisen kautta ja jo opittua teoriaa on päässyt hyödyntämään täällä, kolmannen vuoden opiskelija Minja Axelsson toteaa.

Heidän ryhmänsä tavoitteena oli suunnitella laitteistoa timelaps-kuvaukselle ja saada lamppurungossa kiinnitettynä oleva järjestelmäkamera liikkumaan kelkan kyydissä kiskoa pitkin. Työssä risteytettiin polkupyörän vetokoneisto sekä ammattikäyttöön suunniteltu valonheitin.

– Työ onnistui, mutta mielessä olisi jatkaa työn parissa vielä jatkossakin, kolmen naisopiskelijan ja miehen ryhmä kaavailee.

– Kurssilla oli jälleen havaittavissa innostusta ja työn imua. Oma projekti oli opiskelijoille parhaillaan niin koukuttava, että sähköpajalla kului tunteja iltamyöhäiseen saakka. Kurssilla oli ensi kertaa käytössä hyvin laajasti 3D-tulostus. Se ruuhkautuikin kurssin loppuvaiheessa aika lailla, sillä joidenkin osien tulostus kesti jopa 10 tuntia, Silvonen kertoo.

Osa kurssilaisista on mukana Intelin yliopisto-ohjelmassa tai IEEE:n antenniryhmän kilpailujoukkueessa. Intelin yliopisto-ohjelmassa perehdytään tehokkaamman Galileo-alustan soveltamiseen yksinkertaisen mikro-ohjaimen ohella. IEEE:n antennikilpailu on yhteistyöprojekti Antennas - Practice -kurssin kanssa. Viime vuonna Aalto-yliopiston joukkue sijoittui toiseksi. Maaliskuussa järjestettävässä semifinaalissa Aalto on jälleen mukana ja viisi muuta joukkuetta ympäri maailmaa.

Seuraava sähköpaja-kurssi alkaa tammikuun 2015 lopussa.

Kuvat: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.