Sähkötekniikan korkeakoulun alumnit tarjoavat osaamistaan opiskelijoille mielellään

ELEC Career Café -tapahtumassa Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijoilla oli ainutlaatuinen tilaisuus tavata yritysjohtajia ja asiantuntijoita kahvikupin ääressä.
Aalto University / Farah Salah at Aalto ELEC Career Café / photo: Linda Koskinen

28.3.2019 järjestetty ELEC Career Café -tapahtuma houkutteli paikalle 31 Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijaa ja seitsemän koulun alumnia eri yrityksistä ja organisaatioista. Opiskelijoille tarjoutui mahdollisuus luoda kontakteja ja kysyä heitä askarruttavista asioista urallaan edenneiltä alumneilta.

”Tällaiset tapahtumat ovat opiskelijoille erittäin arvokkaita”, CCIS-ohjelmassa opiskeleva Abraham Martinez Ornelas toteaa. Hän pääsi keskustelemaan Vaisalan teollisten mittausten tuotekehityksestä vastaavan johtajan Liisa Åströmin kanssa. ”Oli kiinnostavaa kuulla alalla pitkään työskennelleiden kokemuksia ja saada parempi käsitys siitä, miten asiat tapahtuvat akateemisen ympäristön ulkopuolella. Lisäksi saimme sellaista tietoa yritysten prosesseista, jota on vaikea saada muualta.”

Farah Salahin pöydässä oli tungosta. Jordaniasta kotoisin oleva Salah työskentelee Nokian ohjelmistokehittäjänä. Opiskelijat olivat kiinnostuneita kuulemaan, miten Salah sai haluamansa työpaikan.

”Kannattaa hakea kesä- tai diplomityöpaikkaa yrityksestä, jossa haluaisit työskennellä myös valmistuttuasi. Työnantajan on helpompi palkata henkilö, jonka osaamisesta sillä on jo jonkinlainen käsitys.”

Salah antoi myös konkreettisia vinkkejä hakemusten kirjoittamiseen: ”Kerro mitä osaat tehdä sen sijaan, että korostaisit missä olet työskennellyt. Listaa työtehtäviäsi – oletko esimerkiksi pitänyt esityksiä jostain tietystä aiheesta tai käyttänyt tiettyjä ohjelmistoja? Omia suorituksiaan ei kannata aliarvioida! Vastavalmistuneelta työntekijältä ei odoteta pitkää kokemusta, vaan työn tekemistä hyvin.”

Farah Salah

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtaja Kirsi Karlamaa vastasi opiskelijoiden kysymyksiin siitä, millaista osaamista virastossa kaivataan.Esimerkiksi kyberturvallisuusosaajista on suuri pula.

”Viranomaisena meidän on pystyttävä ennakoimaan teknologian kehitystä ja se vaatii hurjan määrän osaamista. Traficomin ja Aalto-yliopiston yhteistyöstä hyötyisi kumpikin osapuoli”, Karlamaa sanoo.

Liisa Åström on mielellään mukana yritysten ja yhteiskunnan suhteita vahvistavissa tapahtumissa.

”Opiskelijoiden kanssa syntyi mielenkiintoisia keskusteluita. He halusivat tietää käytännön työstä ja työkulttuurista Vaisalalla, mutta pyysivät neuvoa myös esimerkiksi palkkapyynnön määrittelyyn. Olisin itse opiskeluaikanani hyötynyt tällaisista tilaisuuksista ja siksi tarjoan mielelläni apuani opiskelijoiden käyttöön.”

Tapahtuman järjestivät Aalto ELECin ura- ja rekrytointipalvelut sekä yrityssuhteet.

Lisätietoja Kaisa Paasivirta, [email protected]

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Miia Mäkelä
Nimitykset Julkaistu:

Miia Mäkelä on nimitetty Associate professorin tehtävään Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle

MMT (Mikrobiologia) Miia Mäkelä on nimitetty Aalto-yliopiston Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.9.2024 alkaen.
Daniel Martin-Yerga
Nimitykset Julkaistu:

Daniel Martin-Yerga on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle

Ph.D. Daniel Martin-Yerga on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään.